Care sunt cele mai bune surse de proteine

De Libertatea pentru femei, pe Ultimul update Miercuri, 26 februarie 2020, 12:05

Proteinele, esenţiale pentru sanatate, sunt raspunzatoare pentru buna funcţionare a sistemului imunitar, sunt necesare pentru dezvoltarea muschilor si a tuturor ţesuturilor si pot fi utilizate ca sursa de energie.
În funcţie de gusturi, oamenii beneficiaza de diferite surse de proteine prin ceea ce aleg sa manânce zilnic. Pot fi proteine complete, de origine animala (carne, oua, produse lactate) sau incomplete, de origine vegetala. Prin adaugarea alimentelor „vii”, ca fructe, verdeţuri si legume, se ajunge la alimentaţia corespunzatoare.

Carnea, cea mai consistentă sursă de proteine

„Nicio masa fara carne” este deviza valabila în cazul multor persoane si, într-adevar, carnea reprezinta una dintre sursele cele mai consistente pentru alimentaţie. Tipurile indicate sunt cele slabe (curcan, pui, vita, oaie, muschi de porc) deoarece grasimea animala în exces este periculoasa.

Peştele- proteine de bună calitate şi grăsimi

Carnea de peşte conţine proteine de bună calitate şi grăsimi esenţiale (Omega 3 şi 6). Dacă este bine preparat, proteinele din peşte sunt uşor de digerat şi îşi păstrează calităţile nutritive. O porţie de 200 g este suficientă chiar şi pentru o persoană activă.

Ciupercile, proteine de origine vegetală

Sunt printre cele mai gustoase alimente de origine vegetală, care pot fi consumate atât în stare naturală, în salate, cât şi fripte pe grătar, în loc de carne, mai ales în cazul vegetarienilor. Sunt săţioase şi conţin mulţi nutrienţi importanţi.

Avocado, un fruct bogat în proteine

Deşi în rândul românilor nu se bucură deocamdată de popularitatea pe care o merită, avocado este fructul cu cea mai mare cantitate de proteine. Poate fi consumat atât în dietele de slăbire, cât şi în alimentaţia vegetarienilor sau a celor raw-vegan, care adoptă preparatele crude.

Migdalele, o gustare cu proteine

Pot fi mâncate ca gustare (un pumn cu 50 g de migdale fiind o cantitate suficientă pe zi), în salate (alături de frunze de spanac, salată verde, măsline, brânză, zeamă de lămâie) sau în shake-uri cu fructe şi legume. Totul depinde de gusturi, dar beneficiile sunt toate la înălţime.

Soia – proteine cu o mare valoare biologică

Proteinele din soia au cea mai mare valoare biologică, dacă ne referim la cele de origine vegetală. Pe piaţă găsim tot felul de produse de post sau destinate vegetarienilor, ca laptele de soia sau brânza (tofu).

Persoanele active au nevoie de mai multe proteine

Fiecare celula a corpului omenesc are în alcatuirea sa o mulţime de tipuri de proteine. Indiferent daca vorbim de piele, muschi, oase, organe sau fluidele corpului, toate acestea conţin proteine. Avem nevoie de proteine în alimentaţie, pentru ca acestea stau la baza tuturor proceselor de reparare si reconstrucţie celulara. Aportul optim de proteine este de 0,7-0,8 g/kg corp/zi, cu valori mai mari la persoanele active, la sportivi, gravide si copii. De asemenea, persoanele în convalescenţa si batrânii trebuie sa primeasca o cantitate mai mare de proteine. În mod normal, un regim alimentar echilibrat este de natura sa asigure necesarul zilnic de proteine. Nu este absolut necesar sa mâncam carne. Lactatele, ouale, soia, mazarea, fasolea, lintea, cerealele, seminţele si sâmburii pot fi combinate astfel încât sa asigure suficiente proteine pentru buna funcţionare a organismului. Concentratele proteice reprezinta o soluţie la îndemâna de suplimentare a aportului de proteine, însa trebuie utilizate doar atunci când se impune o cantitate mai mare de proteine, ca în cazul sportivilor de performanţa.” Dr. Serban Damian Nutriţionist sportiv acreditat CIO Centrul de nutriţie Superfit

Citește și:

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!