Daniela Svensson – expertă în avioane de luptă

De Revista Unica pe

În Suedia, una dintre cele mai fericite ţări din lume, unde conceptul „fără stres“ e lege, românca testează la SAAB performanţele avionului Gripen şi ale elicopterului Skeldar.
Aproape de Cercul Polar, să fii wonder woman este fezabil. Şi carieră, şi familie, şi echilibru. În Suedia, da! În copilărie, Daniela, născută la Târgul-Mureş în 1975, visa să fie pilot pe avione militare. În România, nu! La şcoala de piloţi militari nu acceptau femei, a aflat ulterior. Atunci i s-a părut o catastrofă, însă a ştiut mereu că ar putea pilota într-o altă ţară. Acum are 36 de ani şi povesteşte că s-a orientat către Facultatea de Aeronave din Bucureşti, a terminat în 1998 şi după absolvire a plecat să lucreze la  SAAB, ca inginer de aviaţie. Brevetul de pilot l-a obţinut în Suedia, în 2007, şi îl foloseşte din plin. Ca inginer, nu stă numai în birou. Zboară, cu Gripen în simulator, dar şi în privat, pe avioane de mici dimensiuni.  Aşa a  iniţiat-o şi pe Filippa, fetiţa ei născută în Suedia acum trei ani, într-ale pilotajului. La prima lecţie, micuţa n-a avut nicio teamă, a dormit tot zborul şi apoi a spus tuturor ce frumos e cu avionul lui mami. 
Soţul Danielei este suedez şi sunt împreună din 2002. De când Filippa vorbeşte, a învăţat şi el câteva cuvinte româneşti. Acum, Daniela e însărcinată şi va naşte, în decembrie, încă o fetiţă.

„E foarte normal, spune ea, să auzi la serviciu,  pe la ora 15, cum un coleg spune: «Acum plec, copilul meu are antrenament de fotbal!»“ Principiul suedezilor, pe care l-a adoptat şi Daniela, este să pună accentul pe familie. În cultura lor, dacă ai armonie acasă, eşti cel mai bun şi la serviciu. La SAAB, programul ei este flexibil: nu este obligată să stea la birou opt ore zilnic; lucrează azi mai mult, şi mâine mai puţin, condiţia e să-şi facă treaba. Poate avea 40 de ore în plus sau în minus, iar timpul suplimentar i se consideră zile libere. La naşterea fetiţei, va primi 480 de zile libere şi posibilitatea de a lucra şase ore pe zi, până când aceasta împlineşte opt ani. Daniela explică eficienţa suedezilor prin faptul că află de mici că cel mai productiv eşti în echipă; iar în echipă îşi valorifică personalitatea şi interesele, fără a fi împovăraţi cu sarcini care nu-i pasionează şi pe care nu le-ar putea executa exemplar.
Îşi vede conaţionalii ca pe nişte oameni deschişi, foarte curioşi, corecţi, puţin naivi, foarte relaxaţi şi comozi. „Prin asta a nu se înţelege leneşi. Ei vor să facă totul cât mai eficient, cu cât mai puţin stres şi efort, şi ţin foarte mult la starea lor de bine. E foarte important să aibă o viaţă armonioasă. Impozitele în Suedia sunt printre cele mai mari, dar preferă să plătească mai mult ca să o ducă bine. Sunt fericiţi pentru că nu au grija zilei de mâine! Cea mai importantă caracteristică a lor e spiritul de egalitate şi corectitudinea pe care o întâlneşti peste tot. Absolut toate meseriile sunt privite cu acelaşi respect şi toţi suntem la fel de responsabili.“

Gripen este un avion ultraperformant, folosit de forţele aeriene suedeze, britanice sau thailandeze. Daniela povesteşte  că testele pe care le face implică pregătirea zborului, zborul în simulator, apoi analiza
şi raportul testului. Pentru poza nr. 5 şi ca să-mi poată menţiona şi „ultimul meu proiect captivant“, a ce-rut aprobarea SAAB. Este vorba de Skeldar, elicopterul fără pilot, pentru operaţiuni de risc mare, militare şi civile.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Motivul pentru care Antonia nu vrea să participe la Asia Express cu Alex Velea

Motivul pentru care Antonia nu vrea să participe la Asia Express cu Alex Velea