Astenia de primăvară, un răspuns la stres

De Erika Chivu pe

Deşi este, în sfârşit, cald şi soare afară, nu poţi să te bucuri de primele zile ale primăverii pentru că te simţi obosită, somnoroasă, nervoasă şi nu ai chef de nimic…
… nici de muncă, nici de distracţie. Diagnosticul ţi-l poate pune oricine: astenie de primăvară.

Astenia de primăvară nu este un moft şi nu trebuie confundată cu lenea. După cum ne-a explicat psihologul Valentina Andrei, astenia de sezon este inclusă de Asociaţia Americană de Psihiatrie, în Manualul Bolilor Mentale, aşadar este o boală în toată regula şi necesită atenţia cuvenită.

„Asteniile apar din cauza efortului organismului de a se adapta unor schimbări meteo-climaterice, resimţite de către organism ca factori de stres”, spune specialistul.

Ca urmare a acestui efort, ne confruntăm cu oboseală, somnolenţă, dureri de cap, iritabilitate, nervozitate, poftă de mâncare crescută, lipsă de concentrare. „Deşi asociată cu depresia în concepţia populară, diferă de aceasta prin nevoia crescută de somn şi de mâncare, acestea lipsind în cazul depresiei.”

La toate acestea contribuie şi stilul nostru de viaţă. „Alimentaţia bogată în carbohidraţi duce la o carenţă de vitamine şi minerale în timpul iernii, scăzând rezistenţa organismului şi capacitatea acestuia de adaptare la condiţii noi – lumină puternică, temperaturi crescute – ducând la suprasolicitare şi senzaţie de disconfort”, ne explică Valentina Andrei.

Aşadar, oboseala pe care o resimţim poate fi pusă pe seama alimentaţiei „de iarnă”, care este, pentru mulţi dintre noi, bogată în făinoase şi carne, dar săracă în fructe şi legume crude, care ne-ar aduce vitaminele şi mineralele necesare pentru vitalitate.

Tocmai de aceea, psihologul ne recomandă să adoptăm un mod de viaţă cât mai sănătos, pe tot parcursul anului, acesta fiind singura modalitate de a preveni astenia de primăvară. Alimentaţia echilibrată, bogată în fructe şi legume crude, activitatea fizică, expunerea la lumina naturală, odihna suficientă ne ajută să ne menţinem organismul în formă maximă, astfel încât să ţină piept cu brio schimbărilor meteo-climaterice.

La fel de importantă este şi starea psihică, mai spune Valentina Andrei, care ne recomandă „căutarea acelor activităţi care dau un sentiment general de bine şi alungă proasta dispoziţie sau «gândurile negre».”

„Să un uităm că nu ceea ce ni se întâmplă ne cauzează problemele, ci felul în care interpretăm aceste situatii”, mai spune psihologul.

Totuşi, cum poţi scăpa de astenie dacă nu ai fost suficient de prevăzătoare şi ea s-a instalat deja? Niciodată nu e prea tarziu să adopţi un stil de viaţă sănătos: petrece cât mai mult timp în aer liber, la soare – iar când eşti înăuntru deschide larg geamul – fă puţină mişcare şi asigură-te că nu duci lipsă de vitamine.

Astenia de sezon se poate instala atât primăvara cât şi toamna, când facem trecerea de la zilele lungi şi călduroase, la serile întunecate şi reci. Conform Mayo Clinic, femeile sunt cele mai expuse acestei afecţiuni, mai ales dacă suferă şi de depresii sau dacă au în familie persoane depresive.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro