Cum va arăta viața mea profesională în 2021?

.
Piața muncii arată foarte diferit față de anul trecut. Ne întrebăm, din ce în ce mai des, ce va fi la anul? Cum va arăta viața profesională, ce joburi actuale nu vor mai avea sens și ce roluri noi vor apărea? Este momentul să ne reprofilăm?

Până în 2025 ar putea apărea 97 milioane de roluri noi, în timp ce 85 milioane vor dispărea, conform unui articol de pe weforum.org. Rolurile noi vor fi adaptate noii diviziuni a muncii între oameni, calculatoare sau roboți și algoritmi. Este deja vizibilă cererea în creștere pentru analiști de date, specialiști în Inteligență Artificială și ingineri de robotică. Rolurile noi arată o continuare a importanței interacțiunii umane între rolurile de marketing, vânzări și producerea de conținut.

În ultima vreme, tot mai mulți dintre clienții mei au ca obiectiv delimitarea timpului petrecut pentru job și cel petrecut cu familia, mulți dintre ei lucrând acum de acasă. Ne-am transformat dormitoarele sau bucătăriile în birouri. Iar cei care au copii de vârstă școlară găsesc cu greu spațiu de lucru sau învățat pentru toată familia.

Dacă după ce se încheie orele online copiii se joacă sau comunică cu prietenii, părinții adeseori continuă munca și după ce au închis calculatorul, pe telefon. Mai răspund la un e-mail, mai dau un mesaj. Căci, dacă totul este la îndemână, de ce să lăsăm pe mâine ce poate fi făcut astăzi? Foarte des, din cauza lipsei delimitării clare când am terminat cu jobul, chiar dacă suntem în sânul familiei, nu suntem cu adevărat prezenți.

Citește și: Când ai spus ultima dată „Ai făcut o treabă bună!“?

Evident că orice schimbare majoră duce la schimbări comportamentale

Mulți au nevoie de susținere morală, de discuții mai frecvente, de socializare cu colegii sau pur și simplu să-i asculte cineva când nu știu încotro să o ia. Dacă unii angajați preferă să rămână la locul actual pentru că le oferă o siguranță, pentru alții pandemia a însemnat un nou început, au decis să treacă pe cont propriu, să-și urmeze un vis ținut în sertar până acum sau chiar să se reprofileze și să facă ceva ce își doreau de ceva timp, dar nu găsiseră acel DE CE.

În septembrie, în cadrul Employer Branding Conference, am susținut o prezentare despre cum pot companiile transforma situația actuală în oportunitate de a crește Employer Branding. Pentru că acum beneficiile pe care le primeau oamenii la birou nu mai sunt ușor de susținut, oamenii lucrând preponderent de acasă, multe companii au revizuit lista de beneficii, acestea fiind focusate tot mai mult pe wellbeing.

Tot mai des auzim de cursuri de fitness online, mindfulness, coaching, terapie, support calls etc. Tot mai mulți angajatori le dau posibilitatea angajaților să-și aleagă beneficiile. Cele mai cerute beneficii de către angajați sunt: ședințele de coaching sau terapie, acces la traininguri și cursuri online externe, training posturologie, se­minarii de wellbeing, program flexibil, curs pentru părinți „Parents as a coach”, curs „cum să lucrezi în echipe virtuale”, teambuilding online.

Apetitul pentru start-up-uri scade, din cauza nesiguranței

Oamenii preferă să rămână la locurile actuale de muncă, își asumă mai puține riscuri. Iar agilitatea învățării a devenit cea mai căutată calitate la un candidat pentru un job, precum și deschiderea către diversificarea aptitudinilor. Adaptarea la contextul actual va deveni noul normal.

Când cineva își dorește un job într-o companie, de cele mai multe ori, pe lângă caracteristicile jobului, se uită la imaginea și la reputația companiei, la oameni și la cultura organizațională, la beneficiile și oportunitățile de creștere. Inovația, managementul inspirațional, salariul competitiv și recunoașterea performanței rămân un must have. În același timp vor deveni cele mai căutate companiile care au programe de Responsabilitate Socială și de Sustenabilitate, în care angajații se simt în siguranță și unde au posibilitatea să lucreze în echipă, fie ea și virtuală.

Angajatorii care oferă sponsorizarea de studii viitoare iarăși vor fi în avantaj. La aceeași conferință am auzit prima dată că în curând s-ar putea să apară și roluri noi în companii, precum Remote Work Manager sau chiar Chief Morale Officer.

Citește și: Succesul sau fericirea? Tu ce alegi?

Nu m-aș mira să apară tipuri de joburi despre care încă nu am auzit

Dar și unele care existau și care vor căpăta o importanță mai mare. Câteva exemple ar fi: Manager de procese remote, Coach intern, Terapeut intern, Entertaining Manager, Benefits Manager, Call Center pentru angajați 24/7 suport telefonic. Managerii de departamente trebuie să facă și mai mult acum pentru păstrarea coeziunii echipelor. Inteligența emoțională este mai mult decât necesară pentru a fi cu adevărat lideri, și nu doar manageri.

Vă invit să vă luați timp și să vă gândiți la cum ați vrea să arate 2021 din punct de vedere profesional pentru voi.

Stela Toderașcu are o vastă experiență de leadership și este Associate Certified Coach, fiind specializată pe coaching de carieră și de change management. O puteți găsi la www.stelatoderascu.com sau îi puteți scrie la [email protected].

 

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton