Când ai spus ultima dată „Ai făcut o treabă bună!“?

De Stela Toderașcu, pe

O apreciere poate face ziua cuiva mai bună sau îi poate schimba viața. E nevoie doar de dorința ta de a o exprima în cuvinte.“ – Margaret Cousins

În clipa în care o mamă își vede bebelușul prima dată îi spune că este frumos. Când face primul pas, când spune „mama“ sau când mănâncă singur cu lingura, orice copil primește o încurajare sau un „Bravo!“ sonor din partea părinților. Astfel, ne obișnuim cu recunoașterea încă din copilărie.

Când mergem la școală, luăm note, diplome sau chiar medalii pentru realizările noastre. Acestea nu reprezintă doar o metodă de diferențiere a performanței, ci au un impact pozitiv semnificativ asupra dezvoltării noastre și a consolidării încrederii în forțele proprii.

Câțiva ani mai târziu ne angajăm la primul job și dăm nas în nas cu realitatea. Nu ne mai spune nimeni cât de frumoși și de deștepți suntem, uneori nu primim nici feedback. |ncepem să ne îndoim de calitățile noastre, ne întrebăm dacă într-adevăr suntem pregătiți pentru un job sau dacă am ales meseria potrivită.

Alteori poate fi și mai dramatic. Începem să ne subapreciem, pierdem încrederea în noi, ajungem la depresie sau la burnout, tot încercând să demonstrăm că suntem suficient de buni. Toate acestea se întâmplă din dorința de validare, căci ne obișnuisem cu ea încă de la naștere. Social media nu ar însemna nimic fără like-uri, reacții, comentarii. Chiar și LinkedIn a introdus mai multe tipuri de reacții, pe lângă like-uri, și o metodă de a „aplauda“ meritele colegilor și prietenilor prin kudos cards.

Citește și: Dependenți de gândire

Ai făcut o treabă bună! la birou este ca un Te iubesc! acasă. Ajută la echilibru, încredere și armonie“

Pe parcursul carierei mele în corporație am întâlnit două tipuri de reacție la recunoaștere.

Unii angajați care primesc aprecieri sunt atât de fericiți și motivați încât lucrează mai bine și cer implicarea în mai multe proiecte pentru a amplifica laudele. Cel de-al doilea tip de angajați au reacția: „A, am făcut o treabă extraordinară, poate ar trebui să mai încetinesc ritmul, să-mi iau ceva timp liber și să nu mai fiu chiar atât de implicat, oricum deja sunt apreciat.“ Pentru un lider este foarte important să identifice aceste tipologii în cadrul echipei sale și să-și adapteze discursul. Mai există o tipologie, care supraviețuiește oricărui tip de management, dar aceasta se întâlnește foarte rar. Este angajatul care se autoapreciază. El nu are nevoie ca altcineva să-l bată pe umăr să-i spună că a făcut o treabă bună. El își cunoaște atuurile și își spune în fiecare dimineață că este cel mai bun, cel mai deștept, cel mai creativ. Aceste persoane știu când au făcut o treabă bună și știu să și sărbătorească când au o reușită.

Anumite companii încearcă să implementeze programe de recunoaștere: angajatul lunii, angajatul anului sau aprecierea rezultatelor excepționale. Dar este important să nu uităm că oamenii au nevoie câteodată de un simplu „Mulțumesc!“ sau de o bătaie pe umăr. Iar „Îmi face plăcere să lucrez cu tine“ sau „Apreciez mult implicarea ta“ uneori pot face miracole. Așa că vă invit să folosiți cuvinte simple, care pot avea un impact major asupra nivelului de mulțumire și implicare al membrilor echipei voastre sau al colegilor. Deseori spun că „Ai făcut o treabă bună!“ la birou este ca un „Te iubesc!“ acasă. Ajută la echilibru, încredere și armonie. Și dacă la rândul vostru nu primiți apreciere, puteți folosi metoda autorecunoașterii.

Am avut ocazia să lucrez cu diferiți manageri și colegi. Indiferent de rolul sau de locul meu în ierarhia companiei, când eram apreciată și munca mea era recunoscută, nivelul meu de energie creștea și îmi doream să fac mai mult și mai bine.

Citește și: Stela Toderașcu, coaching de carieră: În cazul unei schimbări majore, mulți oameni rămân blocați în starea inițială

Ce poate face un manager mai fericit decât o echipă motivată, implicată și gata să cucerească noi înălțimi?

Încercați să apreciați și efortul, nu doar rezultatele. Recunoașteți și munca colegilor, nu doar pe cea a echipei voastre. Și, dacă încă nu v-am convins că aprecierea este crucială în performanța voastră sau a echipei voastre, răspundeți la următoarele întrebări:

1. Când am avut cea mai bună performanță la birou?

2. Dacă aș fi apreciat(ă) mai des, care ar fi impactul asupra muncii mele?

3. Dacă aș aprecia mai mult munca colegilor sau a echipei mele, cum s-ar schimba comportamentul lor?

Și vă mai provoc să spuneți măcar una dintre aceste aprecieri unui coleg sau unui membru diferit din echipă în fiecare zi, timp de o lună, să vedeți ce se întâmplă:

Ai făcut o treabă extraordinară!“

Îmi face plăcere să lucrez cu tine!“

Chiar apreciez efortul tău!“

Stela Toderașcu are o vastă experiență de leadership și este Associate Certified Coach, fiind specializată pe coaching de carieră și de change management. O puteți găsi la www.stelatoderascu.com sau îi puteți scrie la coach@stelatoderascu.com.

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro