Psiholog Luiza Udrea: Emoţiile examenului de Bacalaureat

De pe

Examenul de bacalaureat este privit ca un test de maturitate, ca o trecere de la viata de elev la cea de adult. Presiunea care apare odata cu acest examen este adesea coplesitoare pentru liceeni. Dincolo de pregatirea materiilor, bacalaureatul este un examen pentru care pregatirea psihica adecvata joaca un rol extrem de important.
In primul rand, liceenii ar fi bine sa stie ca a avea emotii este ceva natural, firesc. Emotiile nu reprezinta neaparat ceva negativ. Ba dimpotriva emotiile apar in preajma evenimentelor marcante din viata pentru a ne activa, a nedinamiza, a ne mobiliza eforturile pentru a atinge performante si a ne depasi limitele.
Este adevarat ca, pentru un adolescent, este foarte fina diferenta dintre a se lasa dominat de emotiisi a folosi emotiile pentru reusita. Rolul parintilor si apropiatilor este definitoriu in felul in care adolescentul se raporteaza la acest examen. Subliniez ca este ineficient ca parintele sa ii spuna liceanului : “Nu te mai stresa!” , “Sa nu aiemotii!”. Recomand ca parintii sa ii transmita acestuia mesaje de tipul : “Emotiile tale sunt firesti, foloseste-le in favoarea ta!”. Este necesar ca adolescentul sa stie ca emotiile dau energie, activeaza un val de adrenalina, care il ajuta sa se focuseze mai puternic pe scop.
In loc ca adolescentul sa foloseasca adrenalina focusandu-se pe panica si pe scenarii de esec, ar fi de dorit sa gaseasca scenarii pozitive, de incredere, de linistire si asigurare a faptului ca acest examen este doar o alta trecere din viata.
Febra examenului este adesea sustinuta si indusa de parinti. Panica si frica parintelui se transmite si contamineaza adolescentul amplificandu-i emotiile.  Este important ca parintele sa ii ofere adolescentului un capital de incredere si sa gaseasca puterea adulta de a se linisti si a nu-si manifesta amplificat temerile in fata liceanului. Climatul in familie dinainte de examen este de preferat sa fie linistit, calm, plin de caldura si sustinere, sa existe momente de relaxare si multe zambete.
Adolescentul deja stie ca are de invatat, ca e important sa depuna un efort mai mare de invatare si sa dedice mai mult timp procesului de acumulare de informatie. Asadar rolul parintelui nu este acela de a cicali repetand neicetat “invata, invata”. Parintele ar fi bine sa concentreze pe a crea momente de relaxare pentru adolescent, sa il incurajeze sa mai ia si pauze de odihna si deconectare de la activitate pentru a se odihni fizic si psihic, sa aduca umorul si zambetele in familie pentru ca atmosfera generala sa fie placuta si plina de sustinere si suport emotional.
Recomand in pregatirea pentru bacalaureat deprinderea unor exercitii de respiratie, pe care liceanul sa le aplice atunci cand se simte coplesit. Asa cum adolescentul face meditatii pentru pregatirea cognitiva, recomand cateva intrevederi cu un psiholog care il poate invata pe acesta cateva tehnici simple si eficiente de canalizare pozitiva a emotiilor.
CPB şi Unica.ro te ajută să te pregăteşti pentru BAC! Citeşte mai multe despre Centrul de Pregătire pentru BAC şi vezi cum te poţi înscrie!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Câți bani câștigă Delia pe o oră de cântat

Câți bani câștigă Delia pe o oră de cântat