Performanţă prin motivarea echipei

De Adina Radu pe

Motivarea angajaţilor este esenţială în cadrul unei organizaţii şi totodată printre primele lecţii de management pe care trebuie să le înveţe orice aspirant la statutul de şef.
Motivarea financiară, deşi eficientă, în timp îşi va dovedi insuficienţa. Şi asta pentru că lucrăm cu oameni şi nu cu roboţi care au parte de un upgrade la perioade regulate de timp. Aşadar, dacă vrei să ai angajaţi fericiţi învăţă să comunici cu ei, dincolo de salariul primit la fiecare sfârşit de luna sau de bonusurile periodice pe care le oferi.

În primul rând trebuie să afli ce îl motivează. Oamenii sunt diferiţi, au nevoi diferite şi îi motivează lucruri diferite. O metodă eficientă ar fi să porneşti cu Piramidă lui Maslow, des folosita în teoriile de management, pentru a determina  la ce nivel de satisfacere a nevoilor se află angajaţii tăi.

Eliminăm aşadar din discuţie factorul financiar şi încercăm să trasăm o lista cu principalele lucruri care i-ar face pe subalterni mai fericiţi.

–    Comunicarea deschisă, transparenţa. În felul acesta îi demonstrezi că eşti o persoană abordabilă căreia îi poate spune orice în momentul când apare o problemă la job sau chiar o problemă personală.
–    Ascultarea activă a angajatului, stabilirea clară a obiectivelor şi un feedback permanent. Îl va face pe subaltern să realizeze importanţă să şi a muncii sale şi îşi va înţelege clar rolul în cadrul întregii echipe.
–    Păstreaza un ton al discuţiei civilizat şi prietenos. Explicaţiile sunt de prisos în această situaţie. Randamentul angajatului va scădea simţitor în momentul în care se confruntă cu un şef isteric.
–    Mai multe responsabilităţi. Deşi la prima vedere nu ar părea o tehnică eficientă de motivare, se pare că mai multe responsabilităţi îl fac pe angajat să aibă încredere mai mare în el, cu atât mai mult cu cât noile responsabilităţi nu au legătură cu jobul său.
–    Susţine un sistem de management participativ. E important ca oamenii din echipă să ştie ce se întâmplă în cadrul companie, de deciziile care se iau la nivel de management şi n-ar fi rău să îi implici pentru a găsi împreună soluţii.
–    Critică-l că şi cum l-ai lăuda. Sună oarecum ciudat şi ai nevoie de mult tact pentru a reuşi să faci asta. În general ai grijă cum îi dai feedback chiar şi în momentul în care a greşit cu ceva. Păstreaza un ton pozitiv şi încearcă să îl faci să înţeleagă unde a greşit. Nu folosi tot timpul negaţii şi nu îi denigra muncă (chiar dacă ceea ce a făcut nu merită laude).
–    Recunoaşterea meritelor şi a performanţelor. Una dintre cele mai eficiente metode de a-I stimula pe angajat este aceea de a-i mulţumi şi a aprecia aportul adus în cadrul echipei/proiectului.
–    Supervizează eficient activitatea echipei. Controlul permanent nu va face altceva decât să  frustreze angajatul aşa că oferă-i libertatea de a-şi face taskurile şi evaluează-I abia la final. Chiar dacă eşti genul de manager care vrea să aibă în permanenţă controlul asupra activităţii angajaţilor săi, incearcă să faci în aşa fel încât aceştia să nu simtă o astfel de presiune.
–    Nu demola din start orice idee adusă de un om din echipă, chiar dacă aceasta nu este bună. Explică-i motivele pentru care nu poate fi implementată, apreciază-i  iniţiativa şi spune-i că o vei lua în considerare cu prima ocazie sau la momentul oportun.
–    Fii un exemplu pentru omenii din echipă. Nu toţi managerii au abilităţi de lider, însă este nevoie măcar să te implici în activitatea echipei, iar dacă vrei să fii cu adevărat apreciat învăţa să îi motivezi.

Dacă vrei o echipă motivată încearcă să nu te abaţi de la aceste câteva detalii care vor face atâta atmosfera de la birou mai plăcută dar şi activitatea echipei mai eficientă. Şi nu uita că motivarea angajaţilor face parte din job description-ul oricărui manager.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro