Ce ne face fericiţi la serviciu

De Lumea Femeilor pe

Doi sociologi americani au făcut un studiu fără precedent, desfăşurat pe o perioadă de 20 de ani. În acest interval, circa un milion de salariaţi şi 80.000 de manageri au răspuns la întrebarea:
ce-l face fericit pe un salariat, deci productiv? Răspunsurile au spulberat multe prejudecăţi şi au descoperit secretele fericirii la serviciu.
 
1. Ştiu ce aşteaptă şefii de la mine
 
 
Prima constatare a studiului: prea mulţi salariaţi nu ştiu exact ce au de făcut. Acest lucru le provoacă un sentiment de însingurare, de nelinişte şi-i demotivează. „Nu mi se spune ce se aşteaptă de la mine, care e rolul meu în firmă”, au declarat mulţi dintre intervievaţi. Desigur, nu e vorba de limitarea la sarcini fixe, ci de plasarea într-un cadru de muncă în care fiecare să-şi poată manifesta iniţiativa. Cei mai buni manageri sunt cei care ştiu să fixeze obiective precise salariaţilor şi care le lasă libertatea de a alege mijloacele de a le realiza.
 

2. În fiecare zi, fac ceea ce ştiu mai bine
 
 
Obsesia multor manageri: să corecteze punctele slabe ale angajaţilor. În urma anchetei, s-a constatat: nimeni nu se schimbă cu adevărat. Deci, în loc să fie trimişi să se specializeze într-un domeniu pentru care nu au aptitudini, mai bine să se identifice ce ştie fiecare să facă mai bine şi să se mizeze pe punctele lor forte.
 
Ideea că „treaba bună” se face cu multă trudă încă face ravagii. Cele mai bune rezultate şi recunoştinţă le obţin şefii care ştiu să folosească talentele şi competenţele cu mare uşurinţă.
 

3. Primesc deseori felicitări pentru felul cum muncesc, îmi sunt remarcate iniţiativele
 
 
Cei mai buni manageri: cei care remarcă performanţele, iniţiativele bune, soluţiile la probleme. Pornind de la ideea că un adult nu are nevoie de laude, mulţi şefi consideră inutil să felicite când cineva a făcut ceva remarcabil. Or, nevoia de a ni se recunoaşte meritele nu are nimic infantil în ea.
 
Acomplimenta o persoană pentru munca sa înseamnă a-i aprecia contribuţia. Frecvenţa ideală a acestor felicitări: o dată pe săptămână.
 

4. Am posibilitatea să învăţ şi să evoluez pe plan profesional şi personal
 
 
O greşeală majoră a salariatului: să considere că la serviciu nu câştigă altceva decât bani. Or, poţi evolua în profesie şi, implicit, pe plan personal. Ar fi ideal şi în interesul tuturor (intreprinderile performante o dovedesc) ca fiecărui angajat să i se permită să progreseze pe plan profesional, dar să şi înţeleagă mai multe despre sine.
 
Multă vreme s-a crezut că individul este „într-un fel” la serviciu şi „altfel” în afară. Chiar dacă pentru mulţi munca înseamnă câştigarea hranei, când o faci în condiţii bune, aceasta este mai mult de-atât.
 

5. Colegul meu îmi este un prieten adevărat
 
 
Uitaţi refrenul care spune să nu amesteci prietenia cu munca. La serviciu, personalitatea fiecăruia nu se limitează la simplul rol de tehnician. Oambianţă plăcută în echipă şi o relaţie privilegiată cu un coleg constituie întotdeauna un avantaj, deoarece prieteniile se creează pe respect reciproc şi solidaritate profesională.
 
Cu două condiţii: relaţia să fie sinceră şi să nu dăuneze activităţii. Dacă nu serveşte decât pentru a bârfi şi a vă plânge, relaţia este nefastă.
 

6. În bunul mers al firmei, am sentimentul că sunt util
 
 
Fiecare salariat trebuie să ştie care sunt obiectivele firmei pentru a se implica în realizarea lor. Un înalt nivel de performanţă depinde de implicarea fiecăruia. Arecunoaşte că orice post, indiferent de nivelul ierarhic, este indispesabil bunei funcţionări a ansamblului îi permite individului să-şi facă treaba cu demnitate, chiar dacă este devalorizată social.
 

7. Pot să-mi exprim părerile, ceea ce gândesc are importanţă
 
 
Pentru ca totul să fie bine, este esenţial să ai dovada că eşti ascultat când spui ceva. Multe intreprinderi suferă din cauza lipsei dialogului. Managerii nu înţeleg care-i problema şi apelează la persoane din afară pentru a descoperi ce nu merge bine.
 
Aceste intervenţii din afară adâncesc sentimentul angajaţilor că nu sunt ascultaţi şi că nevoile lor reale sunt neglijate. Însă, ca să fii auzit, trebuie să ştii să spui ceea ce ai de spus. De exemplu: în loc să urli că imprimanta s-a defectat, vino cu soluţii.
 

8. Colaboratorii mei sunt super motivaţi
 
 
Degeaba eşti talentat şi ultramotivat, dacă eşti înconjurat de oameni care aşteaptă mai mult pauza de masă. Pentru a fi eficient, trebuie să lucrezi cu persoane implicate în ceea ce fac. Fiecare poate contribui la performanţa grupului după aptitudinile sale şi gradul de implicare.
 
Este în interesul tuturor, salariaţi şi şefi, să se încurajeze solidaritatea între colegi mai mult decât să-i incite la concurenţă. Ideea conform căreia concurenţa între salariaţi duce la cele mai bune rezultate este falsă şi contraproductivă.
 

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro