5 reguli pe care trebuie să le respecţi la serviciu

De Madalina Serban/GCDF Trainer&Career Consultant pe

Indiferent de jobul pe care îl avem, nu trebuie să uităm că facem parte dintr-o colectivitate în care fecare vine cu un bagaj de experiențe, motivații și obiective diferite și că este absolut necesar să respectăm măcar câteva reguli de eticheta. Chiar dacă pe unii dintre colegi îi simpatizezi iar pe alții nu, învață de la ei cum să te comporți în anumite situații și ce trebuie să eviți atunci când este vorba de manifestările tale.

Iată 5 reguli simple aplicabile în orice situaţie:

• Respectă spaţiul personal

Nu invada spaţiul personal al interlocutorului. Persoanele ce îşi simt invadat spaţiul personal evită să rămână ancorate în discuţie, nu sunt atente la detalii şi cu siguranţă te vor ocoli pe viitor.  Nu sta foarte aproape atunci când discuţi cu cineva.Uzanţele spun că o distanţă de aproximativ 60 cm între tine şi interlocutor este rezonabilă.
Dacă ai de-a face cu o persoană care vorbeşte prea încet, o poţi ruga să vorbească un pic mai tare, poţi să te apleci puţin către interlocutor sau să întorci puţin capul, însă revin-o imediat la poziţia iniţială. Nu uita să acorzi atenţie diferenţei de înălţime dintre tine şi interlocutorul tău. Distanţa trebuie să fie suficientă astfel încât acesta să nu se simtă inconfortabil uitându-se la tine de sus în jos au invers.

• Respectă autoritatea

Nu te manifesta peste măsură de familiar cu colegii sau/şi cu superiorul direct. O bătaie prietenească pe umăr, un cot dat colegului în glumă, o îmbrăţişare nevinovată poate sugera o intimitate inexistentă. Păstrează întotdeauna o distanţă respectuasă şi nu uita că superiorul direct, chiar dacă foloseşte un limbaj direct, prietenesc, urmăreşte în general facilitarea comunicării şi a încrederii reciproce şi nu renunţarea la rangul stabilit în companie şi la respectul ce i se cuvine.

• Cere şi oferă ajutor

Se spune că cea mai bună şi mai uşoară cale pentru a obţine ajutor este să îl dai. Nu uita că atunci când primeşti un ajutor un simplu mulţumesc este absolut necesar. Complementele de genul “bună treabă!” sau “bine făcut!” poate ridica moralul membrilor echipei. Evită să exagerezi în oferirea complimetelor pentru că altfel îţi pot fi discreditate atât cuvintele cît şi sinceritatea.

• Evită conflictele

În cazul conflictelor, întotdeauna porneşte de la premisa că cei angrenaţi în conflict doresc de fapt acelaşi lucru şi doar diferenţele privind modul de realizare diferă. Foloseşte de fiecare dată un limbaj decent, oferă argumente şi nu recurge niciodată la atacuri persoanale
În cazul în care ai intervenit într-o dispută dintre doi colegi, aşteaptă-te ca aceştia să se unească împotriva ta. Pastrează-ţi obiectivitatea şi poţi ieşi din încurcătură. Cu siguranşă, după ceva vreme, ei vor înţelege poziţia ta.

• Nu folosi un limbaj indecent

În mediul organizaţional limbajul indecent nu are ce cauta, însă trebuie să recunoaştem că în anumite grupuri restrânse, cu sau fără voie, auzim şi astfel de cuvinte. Exprimă-ţi întotdeauna dezgustul faţă de un asemenea limbaj, nu folosi astfel de cuvinte, evită sau părăseşte grupul în care acestea sunt folosite. Succes!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Delia și sora ei, Oana, în premieră pe coperta Unica

Delia și sora ei, Oana, în premieră pe coperta Unica