Ceaiurile si beneficiile lor pentru sanatate. Învaţă de la Neby să alegi corect

De Diana Zagrean pe

Din timpuri stravechi, ceaiul este considerat benefic pentru sanatate si pentru starea de bine. Cercetarile recente arata ca unele dintre ele ajuta organismul sa lupte impotriva multor boli. Află totul despre ceaiuri si beneficiile lor pentru sanatate. Învaţă de la Neby să alegi corect tipul de ceai.
 
Cand vorbesc despre ceai, specialistii se refera cu precadere la tipurile obtinute din planta Camellia sinensis: ceaiul alb, ceaiul verde, ceaiul Oolong, ceaiul negru si ceaiul Pu-erh. Bauturile din alte plante, inclusiv fructe, sunt considerate infuzii si nu au aceleasi proprietati nutritionale.
Cele cinci ceaiuri se diferentiaza prin modul de maturare al frunzelor; acesta influenteaza gustul, culoarea si caracteristicile. Toate tipurile contin polifenoli, antioxidanti care previn deteriorarea celulelor si blocheaza actiunea radicalilor liberi; acestia au o putere antioxidanta de pana la 20- 30 de ori mai mare decat vitaminele C si E. In plus, ceaiul contine metilxantine (cafeina este una dintre ele), insa in cantitati mai mici decat cafeaua; consumata cu moderatie, cafeina stimuleaza metabolismul si functia cerebrala.
Ceaiul este o sursa dietetica de vitamine si minerale importante: caroten, vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, C, acid folic, mangan, potasiu si fluor. Consumul de ceai este asociat cu urmatoarele beneficii asupra sanatatii:

Beneficiile ceaiului

– intareste sistemul imunitar;
– scade colesterolul rau din sange si creste nivelul colesterolului bun;
– reduce tensiunea arteriala;
– subtiaza sangele, scazand riscul atacurilor de cord si al accidentelor vasculare cerebrale;
– previne cancerul;
– ajuta digestia.

Cinci tipuri de ceai (Camellia sinensis) si efectele lor pentru sanatate:

Ceaiul alb provine din frunzele tinere de ceai; acestea sunt doar culese si uscate, ramanand foarte aproape de starea lor naturala. Are un gust delicat si usor dulce. Studiile arata ca ceaiul alb incetineste dezvoltarea bacteriilor, reducand infectiile cu stafilococ si streptococ. In plus, stimuleaza sistemul imunitar atunci cand ne expunem razelor solare nocive.Poate fi folosit pentru a trata diverse forme de cancer de piele si protejeaza impotriva imbatranirii premature.
Ceaiul verde se obtine din frunze foarte putin fermentate; proprietatile antioxidante se pastreaza in totalitate, facand ca ceaiul verde sa fie mai avantajos pentru sanatate decat soiurile de ceai negru si Oolong. Consumat in cantitati moderate, acesta previne afectiunile cardiovasculare, bolile de ficat, de stomac, pancreas, colon, sustine sistemul imunitar si sprijina procesul de slabire. Se beau maxim 2 cani de ceai verde pe zi pana la orele 17- 18.Baut excesiv, acesta provoaca tulburari de somn, anxietate, boli renale, dureri de stomac. Cardiacilor le recomand sa consulte un specialist inainte de a consuma ceai verde.
Ceaiul Oolong (Wu- Long) este un ceai semifermentat, situandu-se intre cel verde si cel negru, in functie de gradul de oxidare. Aromele sale distincte, de la floral la fructat cu nuante de miere, il fac usor de recunoscut. Ceaiul Oolong este bogat in polifenoli si te protejeaza impotriva bolilor de inima. De asemenea, regleaza nivelul de insulin prin optimizarea absorbtiei de carbohidrati si te ajuta sa-ti controlezi greutatea. O cana de ceai Oolong contine jumatatea din cantitatea de cafeina pe care o are o cana de cafea; foloseste-l pentru a te energiza.
Ceaiul negru (numit si ceai rosu de catre chinezi) provine din frunze complet oxidate si are o aroma robusta de cacao si miere. Flavonoidele din ceaiul negru reduc nivelul colesterolului, inflamatiile, imbunatatesc fluxul sangvin si mentin zaharul din sange la un nivel optim. Poti sa bei 2- 3 cani de ceai pe zi, insa evita-l seara, deoarece actioneaza ca un energizant.
Ceaiul Pu-erh este considerat de catre chinezi „tonicul minune”. Este un ceai post-fermentat si se obtine din frunze pastrate timp de pana la 10 ani in conditii de umiditate ridicata. Acesta ajuta procesul digestiv, fiind perfect dupa o masa grea, favorizeaza scaderea in greutate si detoxifierea.
Daca vrei sa te bucuri de ceai de calitate, nu cumpara pliculete; ele contin reziduuri de frunze, nicidecum frunze intregi. Cauta un magazin specializat de incredere si aprovizioneaza-te de acolo. Peste o lingurita de frunze de ceai adauga 180- 200 ml de apa fierbinte si lasa la infuzat de la 2 pana la 5 minute, in functie de tipul de ceai.
Nu uita ca poti sa imbini ceaiurile, cu alimentatia sanatoasa si antrenamentele propuse de Florin Neby pe www.neby.ro.
Sursa foto: Shutterstock
 
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro