Diverse statistici sau criterii tehnice arată că locurile sigure din avion sunt cele aflate cât mai aproape de ieșirile de ugență. Cu toate acestea, nu sunt singurele locuri sigure din avion. Iată ce spun statisticile și ce ponturi ne dau angajații care lucrează la bordul avioanelor.
De câte ori ne rezervăm un zbor în străinătate ne întrebăm care sunt locurile sigure din avion sau care sunt locurile cele mai confortabile. Călătorii care zboară des știu cum să își aleagă cele mai bune locuri în funcție și de confortul lor, dar și de parametri de siguranță.
Avionul rămâne cel mai sigur mijloc de transport, în pofida unor accidente dramatice care au ridicat mari semne de întrebare de-a lungul timpului. Dar trebuie să recunoaștem că accidentele aviatice sunt mult mai rare decât accidentele rutiere. Riscul de deces într-un accident rutier este de 1 la 112; riscul de a fi lovit pe stradă ca pieton este de 1 la 700, în timp ce riscul de deces într-un accident de motocicletă este de 1 la 900. Riscul de a pieri într-un accident aviatic este de 1 la 8.000.
Frica de zbor nu poate fi controlată, însă, cu statistici. Călătorii care se tem de zborul cu avionul se simt mult mai bine dacă știu cum să aleagă locurile sigure din avion și dacă știu cum se pot salva mai repede, în cazul unei aterizări forțate.
În primul rând, fiecare dintre noi ne gândim la confort și la preț. Sunt două criterii pe care fiecare călător le cântărește bine când își cumpără biletul de avion, în funcție de durata zborului și de gradul lui de toleranță.
Ideale sunt locurile deosebit de confortabile de la clasa business, dar nu toți ne permitem aceste locuri, astfel că ne uităm cu atenție la prețul locurilor din avion de la clasa economy.
În partea din față sau pe rândurile distanțate sunt locuri mai scumpe, în partea din spatele avionului, unde rândurile sunt mai înghesuite, sunt locuri puțin mai ieftine.
Mulți călători vor locuri la geam să poată admira peisajul de la înălțime, să poată fotografia norii sau orașele pe care le observă din avion. Alți călători sunt interesați să aibă mai mult spațiu la picioare, alții vor locuri aproape de toaletă, iar alții vor locuri foarte aproape de ieșire, să nu aștepte o jumătate de oră la coadă pentru a părăsi avionul.
Mulți călători se grăbesc să își rezerve la un preț bun din timp locurile din prima jumătate a avionului, unde se simt ei mai în siguranță. Dar care sunt de fapt locurile sigure din avion, în prima jumătate a aeronavei, la mijloc sau în ultima parte?
În mod surprinzător, o analiză a revistei Time despre siguranța locurilor din avion a dezvăluit faptul că majoritatea călătorilor se feresc de locurile din ultimele rânduri, deși acestea par să fie mult mai sigure decât locurile din partea din față a aeronavelor.
Unde sunt plasate locurile sigure din avion
Zborul cu avionul este sigur! Cu toate acestea, din nefericire, condițiile meteo sau defecțiuni extrem de rare provoacă uneori accidente tragice, uneori fără niciun supraviețuitor.
Au fost cazuri în care avioanele prăbușite în ocean sau în creierii munților nu au lăsat nicio șansă călătorilor. Sute de oameni și-au pierdut viața astfel! Dar alte mii de călători au supraviețuit în urma unor incidente minore sau aterizări forțate tocmai pentru că avioanele sunt mijloace sigure de transport și sunt concepute astfel încât să prevină tot felul de accidente.
În mod obișnuit trebuie să considerăm toate locurile din avion sigure. Modul în care sunt structurate avioanele și toate testele de siguranță prin care trec înainte de a porni în zbor ne asigură că nu sunt locuri mai bune sau mai puțin bune în privința siguranței. Nu există statistici oficiale care să demonstreze că unele locuri sunt mai sigure decât altele. Există unele pericole legate de zborul cu avionul, dar în general este o calatorie sigură.
Locurile din față versus locurile din spate
Cu toate acestea, investigația jurnaliștilor de la revista Time a scos la iveală detalii importante pentru călătorii care caută locurile sigure din avion.
Publicația Time a analizat accidentele aviatice pe o perioadă de 35 de ani și a descoperit că pasagerii care se aflau pe locurile din mijloc din spatele aeronavei au avut cele mai mari șanse de supraviețuire.
Time a analizat accidentele care aveau atât victime, cât și supraviețuitori. Jurnaliștii au studiat 17 zboruri care îndeplineau acest criteriu, începând din anul 1985 până în anul 2000. Analiza a descoperit că pasagerii de pe locurile din spatele avionului (într-o secțiune egală cu o treime din lungimea aeronavei) au avut o rată de deces de 32%, comparativ cu 39% în cazul secțiunii din mijloc și 38% în cazul secțiunii din față.
Locurile de la geam versus locurile de pe culoar
În ceea ce privește rândurile, analiza a descoperit că locurile din mijloc din secțiunea din spate aveau o rată de deces de 28%. Cea mai mare rată de deces au avut-o locurile dinspre culoar din treimea din mijloc a avionului (44% rată de deces).
Așadar, se pare că nu este bine să stai nici la geam, nici către culoar. În cazul unei prăbușiri, pasagerii aflați la geam sunt primii și cei mai grav afectați, iar cei aflați lângă culoar pot fi loviți puternic de bagaje sau striviți între rânduri.
Analiza „TIME” mai menționează, totuși, că șansele de supraviețuire în caz de accident au mai puțin de-a face cu locul în care stai decât cu circumstanțele în care s-a produs accidentul. De pildă, în cazul în care coada aeronavei se lovește prima de pământ, pasagerii din față sau din mijloc ar avea șanse mai mari de supraviețuire decât cei din spate.
Locurile de lângă aripi și locurile de lângă ieșirile de urgență
După un accident, supraviețuitorii care se află mai aproape de ieșire au mai multe șanse de a ieși din avion în viață, potrivit unui studiu din 2008 realizat de Universitatea din Greenwich. Mulți călători își rezervă locurile aflate lângă ieșirile de urgență și plătesc uneori un preț mai mare pentru acestea, deoarece spațiul dintre rânduri este mai mare și beneficiezi de mai mult confort.
Alți călători sunt interesați și de locurile aflate pe aripile avionului, cu toate acestea locurile respective sunt foarte aproape de rezervoarele cu combustibil care pot lua foc și pot exploda în cazul unor defecțiuni grave.
Conform CNN, rata de deces ar putea fi mare în cazul locurilor din secțiunea din mijloc a avionului deoarece acolo se află aripile, aici fiind localizate motoarele cu combustibil.
Iar locurile din mijlocul unui rând ar avea o rată de deces mai mică decât cele de la fereastră sau dinspre culoar deoarece pasagerii aflați pe ele s-ar afla într-un fel de „zonă tampon” alcătuită din pasagerii care se află de-o parte și de alta a lor și care le-ar oferi astfel o oarecare protecție.
Experții în aviație consideră, însă, că nu există un loc 100% sigur în avion și totul depinde de circumstanțele în care are loc accidentul aviatic.
Ce sunt turbulențele și cât sunt de grave
Așa cum reiese din statisticile analizate de publicația Time, locurile din spatele avionului par să fie mai sigure pentru pasageri. Cu toate acestea, aici se resimt cel mai tare turbulențele care ne fac pe mulți dintre noi să ne fie frică să zburăm.
Turbulențele, acele trepidații puternice care se resimt în interiorul navei, sunt cauzate fie de schimbarea bruscă a curenților de aer, de apariția unei furtuni, de curenții care urcă dinspre oceane sau dinspre crestele munților. Când acești curenți puternici lovesc aripile avionului, ei produc turbulențe care pot fi moderate sau atât de puternice, încât te zgâlțâie cu scaun cu tot.
Se pare că turbulențele apar mai des la zborurile de zi și la zborurile efectuate la înălțimi mai mici. Noaptea sau dimineața devreme sunt mai rare turbulențele. De asemenea, trebuie să știi că, cu cât un avion este mai mare și are motoare mai puternice, cu atât se resimt mai puțin turbulențele de aer.
Aceste turbulențe nu sunt chiar atât de grave precum își imaginează călătorii. Avioanele sunt concepute să reziste la presiuni foarte mari ale curenților de aer. Piloții se antrenează în mod constant pentru a controla și redresa avioanele în cazul în care se confruntă cu turbulențe și furtuni puternice. Chiar și în cazul în care avionul intră în furtună și este înconjurat de fulgere și nori negri, turbulențele nu pun în pericol zborul.
Aeronavele sunt testate în cele mai vitrege condiții, iar piloții cunosc din timp condițiile meteo de pe traseu, unde pot întâlni o furtună și cum o pot ocoli. Șansele ca un avion să se prăbușească, doar pentru că se apropie o furtună sau se schimbă curenții de aer sunt aproape nule. Conform statisticilor, piloții experimentează în medie 10 minute de turbulențe severe la 10.000 de ore de zbor. În acest caz, avionul poate pierde cel mult 30 de metri altitudine, dar în niciun caz nu se prăbușește sute de metri cu viteză, iar piloții sunt suficient de experimentați pentru a echilibra aeronava și pentru a continua zborul în siguranță.
Pune centura când vezi semnalul luminos și vei fi în siguranță!