Mituri legate de slăbit – Opinia nutriționistului

De Monica Cismaru pe
Cartofii chiar îngrașă ? Lactatele degresate chiar slăbesc ? Nutriționistul Alexandra Alexandru  ne enumeră câteva mituri legate de scăderea în greutate. Ce lucruri false sau eronate ne împiedică, de fapt, să ajungem la grutatea dorită și care sunt regulile de bun-simț de care trebuie să ținem cont în procesul de slăbire?

alexandra alexandru unica.roAlexandra Alexandru, nutriționist

Mitul 1: Lactatele degresate slăbesc

Ce se întâmplă de fapt dacă mâncăm pe termen lung exclusiv lactate degresate :

– organismul este privat de minerale și vitamine (prin scoaterea grăsimii, se extrag și vitaminele liposolubile A și D);

iaurt shutterstock

–  adesea, iaurtul degresat poate fi falsificat, prin adăugarea de amidon sau chiar făina de grâu, pentru îmbunătățirea consistenței după degresare; acest lucru se va traduce până la urmă în adăugarea de calorii goale, fără valoare nutrițională.

– grăsimea conferă sațietate, așa că, mâncând lactate degresate, nu prea te saturi. Concluzia: mai puțin și mai bun decât mai mult și mai prost.

Mitul 2: Trebuie să excluzi orice fel de ulei din alimentație

Fals. De fapt, trebuie să începi să consumi cantități moderate de grăsimi sănătoase precum uleiul de măsline, de cânepă, de dovleac precum și semințe de susan nedecorticat, de cânepă, nuci și migdale în formă crudă. Grăsimile joacaă un rol fundamental în menținerea sănătății, cu condiția de a fi naturale, de a le prepara corect (fără prăjire), de a le consuma cu moderație pentru furnizarea acizilor grași din toate cele trei categorii – saturați, mononesaturați, polinsesaturați- și, în special, a celor două serii de acizi grași esențiali: omega-3 și omega-6.

Pe termen lung, orice dietă de excludere a unor categorii de alimente face mai mult rău decât bine, pentru cp dezechilibreazp organismul.

Mitul 3: Bea sucuri fără zahăr și vei slăbi

Din păcate, pe termen lung, te vei îngrășa. Persoanele supraponderale care beau aceste sucuri ajung să consume mai multe calorii din alimente decât cei care beau sucuri cu zahăr. Îndulcitorii artificiali din aceste băuturi care nu au calorii stimulează mai mult centrii cerebrali ai mecanismului recompensei comparativ cu sucurile cu zahăr. Pe scurt, vei tânji mai mult după mâncare. Pentru băutorii înrăiți de sucuri tip cola fără zahăr, propun ca  variantă limonada cu apă carbogazoasă și miere autentică.

Mitul 4:  Cartofii îngrașă

cartofi fierti shutterstock

Da, cei prăjiți, pentru că le crește valoarea calorică prin absorbția uleiului folosit la prăjire. Sau, desigur, dacă îi punem ca și garnitură, în combinația indigestă “friptură cu cartofi prăjiți”. Dar, în cantități moderate, ca parte dintr-un regim alimentar variat, cartofii fierți sau copți nu îngrașă. Ba, mai mult, dacă așteptăm să se răcească, amidonul se transformă într-o formă glucidică rezistentă, asemănătoare fibrelor alimentare benefice, crescând rata metabolismului bazal cu circa 20%. Cartoful este o sursă importantă de vitamine precum A, K (antihemoragică și antianemică) și vitamina C. Sunt foarte gustoşi cu o salată verde sau de varză crudă vara sau cu murături iarna.

Alexandra Alexandru este specialist în nutriție, editor și coordonator de carte de alimentaţie si nutriţie, autor de articole pe aceeaşi temă (www.alexandra-alexandru.ro).

Citește și – Sănătate: Brânzeturile şi lactate cele mai bune alimente

Citește și – Ce trebuie să mănânci în funcție de zodia ta

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro