Frumusețe fără filtre și discuții sincere despre încredere, cu tinere din Generația Z. Episodul 2: Mara Oprea, regizoare

De Unica.ro, pe Ultimul update Miercuri, 11 august 2021, 14:40

Trei tinere din Generația Z, crescute în lumea internetului cu toate provocările ei, ne povestesc ce înseamnă frumusețea pentru ele, cum le-a afectat social media încrederea și ce-și doresc pentru viitor. O serie de interviuri sincere, inspirată de programul Dove „Ai încredere în tine”.

După ce în primul episod  am stat de vorbă cu ilustratoarea Luiza Niculușcă despre etichete și standarde nerealiste, care fac rău încrederii de sine, în cel de-al doilea episod dezbatem, alături de Mara Oprea, proaspăt absolventă de regie la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) din București, ce mai înseamnă frumos și cum să avem o relație mai bună cu frumusețea în era internetului.

Tehnologia are foarte mare legătură cu „obsesia noastră pentru cum arătăm în exterior și lupta asta constantă în vid, în neant, să arătăm cumva, nu știm cum”, crede Mara. Obsesia actuală pentru frumusețe e o temă la care s-a gândit mult. A pornit și de la situațiile din viața ei, mai ales în contextul rețelelor de socializare, când a trebuit să facă alegeri legate de ce și cum postează, cum se prezintă în online. Au pus-o pe gânduri și situații dintre cele mai diverse pe care le vede în jurul ei, de la prietene care cred că arată mai bine în selfie-urile prelucrate cu filtre, la goana generală a lumii contemporane după o frumusețe artificială.

Sunt informații pe care le-a descoperit și studiul desfășurat de Dove în România*, în cadrul programului „Ai încredere în tine”, despre impactul pe care rețelele de socializare și filtrele pe care acestea le pun la dispoziție îl au asupra încrederii de sine a fetelor tinere. De exemplu, datele studiului arată că 70% dintre fete și femei publică pe paginile lor de social media doar fotografiile pe care le consideră „perfecte”. În același timp, 52% dintre fete își doresc ca pe rețelele de socializare oamenii să arate mai mult ca în viața de zi cu zi.

Pe rezultatele acestui studiu s-a construit noua campanie Dove din acest an, o campanie de conștientizare a efectelor pe care le are editarea propriei imagini pe rețelele de socializare asupra încrederii în sine în rândul adolescentelor. Din campanie face parte și filmul „Povestea nespusă a unui Selfie”, care scoate în evidență povestea din spatele selfie-urilor, cu toate emoțiile și pașii de la idee până la postare.

Mara Oprea a căutat răspunsuri și în cărți – „Istoria frumuseții”, de Umberto Eco, e una dintre ele. „Dacă ar veni cineva din perioada lui Da Vinci, sau din Antichitate, și s-ar uita la ce considerăm noi acum frumos, n-ar înțelege. Și, dacă noi ne-am întoarce atunci, nici noi n-am înțelege. De fapt, e (vorba) de o strânsă legătură între ceea ce vedem și ceea ce considerăm frumos”, povestește tânăra.

Crede că totul are legătură cu imaginile la care suntem expuși. Dacă vedem frumusețe prelucrată – cu filtre în social media sau cu Photoshop în media – , e normal să ni se schimbe, în timp, ideea despre ce înseamnă frumos. E o deformare a ideei de frumusețe așa cum o percepem și la nivel colectiv, dar și individual. De exemplu, dacă vezi pe social media numai imagini cu filtre, prelucrate, la influenceri și vedete treptat vei crede că ăsta e normalul.

Soluția pe care o vede tânăra în relația cu imaginile publicate în rețetele de socializare, și în standardele de frumusețe, în general, e spiritul critic. I-ar plăcea ca tinerii și adolescenții – cei care resimt cel mai mult efectele negative ale social media – să învețe să filtreze informația, să cântărească pentru ei înșiși și să aleagă ce le face bine și ce nu. „Să aibă curajul să fie ei. Fără să urmeze un model. E bine să ai modele, dar nu e bine să le copiezi”, crede Mara Oprea. Iar acest spirit critic, spune tânăra, se construiește în timp prin educație: cea primită în familie, cea de la școală și cea pe cont propriu, prin cultură – de la cărți la ateliere de teatru.

Frumusețe fără filtre și discuții sincere despre încredere, cu tinere din Generația Z. Episodul 2: Mara Oprea, regizoare

Teatrul a fost cheia în cazul Marei. În adolescență, a intrat într-o trupă din școala ei. A ajuns cu ea și la festivalurile pentru liceeni – Ideo Ideis din Alexandria e unul dintre ele. „M-a ajutat foarte tare teatrul, mai ales ca adolescentă, să am încredere în mine. Să pot să vorbesc și să pot să mă uit în ochii oamenilor în timp ce vorbesc și să nu mă gândesc la cum arăt. În teatru te întâlneai suflet cu suflet. Nu conta cum arăți pentru că exista un rol pentru tine. Și era un rol important. Îți dădeai seama că, fără tine, un spectacol nu poate exista”, explică Mara.

Frumusețe fără filtre și discuții sincere despre încredere, cu tinere din Generația Z. Episodul 2: Mara Oprea, regizoare

Acum, la 22 de ani, Mara Oprea a regizat, ca examen de licență la absolvirea UNATC-ului, spectacolul „de ce să fii frumos”, după o piesă de teatru scrisă de dramaturgul Neil LaBute, care vorbește tocmai despre frumusețe și rolul tehnologiei în deformarea relației noastre cu ea. „Mi se pare că în jurul meu e o mare fugă pentru a fi frumos, și interior, și exterior, dar fără să te sprijini pe niște lucruri reale, adică e un scop în sine, dar care nu vine cu a aduna niște experiențe ca să-l îndeplinești, ci vrei să fii frumos plătind ceva, cumpărând ceva, luând, furând ceva de la cineva, adoptând o personalitate sau niște principii pe care, de fapt, nu le ai”, povestește tânăra regizoare.

Urmărește tot  cu Mara Oprea.

Pentru adolescenți, dar și pentru părinți și profesori, Dove a creat o platformă specială Ai încredere în tine. Creată alături de specialiști în psihologie, platforma pune la dispoziția tuturor ghiduri și resurse pentru a-i ajuta pe adolescenți să-și construiască o încredere de sine sănătoasă în lumea actuală, cu toate provocările ei.Frumusețe fără filtre și discuții sincere despre încredere, cu tinere din Generația Z. Episodul 2: Mara Oprea, regizoare

Articolele sunt ajutorul de care părinții au nevoie pentru a deschide discuții cu fiicele și fii lor despre subiecte delicate, cum ar fi bullyingul sau neîncrederea în propriul corp. Mai mult, vin și în ajutorul profesorilor, căci conțin resurse pentru sesiuni care pot fi predate la școală, în orele de dirigenție, pentru consolidarea încrederii de sine, precum și activități educaționale dedicate mentorilor și liderilor ai asociațiilor de tineret.

Materialele sunt disponibile și pot fi descărcate gratuit la adresa www.dove.com/ro/incredereintine.

*Sursă: Studiu Dove realizat de Ipsos în februarie 2021 pe un eșantion format din 300 de fete (10-17 ani) și 300 de femei (18-55 ani) din România.

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!