Oameni de succes, cu cariere impresionante si profituri ametitoare. Ce au toti acestia in comun? Dincolo de inteligenta, capacitati deosebite de comunicare si, nu in ultimul rand, sansa…?
Specialistii in management au analizat si au ajuns la concluzia ca numitorul lor comun este intelepciunea cu care stiu sa isi stabileasca prioritatile. Ziua are si pentru ei tot 24 de ore. Insa motto-ul de la care nu se abat este: „Acorda prioritate prioritatilor”.
Important si/sau urgent
Problemele cu care ne confruntam intr-o zi de lucru se clasifica in patru mari categorii: Cadranul I: cele importante si urgente, Cadranul II: importante dar care nu sunt urgente, Cadranul III: urgente dar care nu sunt importante, Cadranul IV: nici urgente, nici importante. Cei mai multi dintre oameni se simt coplesiti de problemele din Cadranul I, care sunt importante si nici nu suporta amanare, rezolva la inspiratie probleme din Cadranul III si eventual se relaxeaza ocazional cu probleme din cadranul IV. Este neglijat tocmai Cadranul II, despre care se spune ca este inima reala a oricarei activitati si reprezinta secretul succesului! Importanta este data de rezultatele pe termen lung.
Vrei, de mult, sa pui pe hartie un program pentru semestrul viitor, dar niciodata nu apuci si tot din mers iti programezi activitatea? Te-ai gandit dintotdeauna ca ar fi bine sa mentii o legatura mai stransa cu clientii, furnizorii, distribuitorii dar tot la o felicitare de Craciun se rezuma relatia voastra? Stii ca e important sa iti asculti subordonatii si colaboratorii dar ii amani mereu fiindca altele sunt mai presante? Ti-ai dorit sa incerci ceva nou in activitatea ta, dar treburile de fiecare zi te-au impiedicat? Daca te recunosti intr-una din situatiile descrise, inseamna ca ai neglijat Cadranul II in favoarea celorlalte.
Criza de timp
Usor de zis, dar ce e de facut? Intr-o prima faza, timpul pentru Cadranul II il poti fura de la III si IV. Refuza cu gratie sa pierzi timp cu lucruri mai putin importante, chiar daca sunt urgente. Deleaga pe altcineva sa le faca sau amana-le, pur si simplu. Asigurarea celor care au studiat chestiunea este ca, o data ce acorzi mai mult timp si atentie problemelor din Cadranul II, se vor rezolva ca prin farmec si probleme din Cadranul I (si importante si urgente). Cu o astfel de promisiune in minte, iti va fi mai usor sa iti reevaluezi prioritatile. De exemplu, trebuie sa raspunzi unei reclamatii facute de un client important (problema de categoria I).
Iti amintesti ca angajatul responsabil de greseala este exact cel cu care ti-ai propus mai demult sa stai de vorba, sa il mai instruiesti, dar ai tot amanat. O inversare a prioritatilor ar fi putut salva situatia! Cadranul II contine, de obicei, activitatile de programare si prevenire, cooperare, relationare. A reusi sa iesi de sub imperiul urgentelor si sa te dedici mai mult acestui gen de activitati aduce profituri imense in directiile care chiar conteaza.
Spor la treaba!