Pentru trup şi suflet: 10 strategii ca să ai un tonus de zile mari

De Lumea Femeilor pe

Zile scurte, lumină puţină, oboseala de după Sărbători, toate se adună. Eşti fără vlagă, fără chef. Din cauza asta, şi sănătatea ta scârţâie: te doare una, te înţeapă alta…
Dar începând de astăzi îţi trece: ţi-am pregătit patru pagini cu sfaturi, trucuri şi reţete-minune, ca să-ţi reîncarci bateriile. Să treci iarna sănătoasă tun şi într-o dispoziţie… primăvăratică!

PĂRĂSEŞTE PATUL FĂRĂ REGRETE

Câteva minute de sport – pedalezi pe bicicletă, faci câteva abdomene, dansezi cât
ţine un cântec ritmat, la radio etc. – şi un duş cald (sau scoţian – cald-rece-cald -, după gustul şi rezistenţa ta) îţi ridică ra-pid temperatura. Corpul tău n-o să se mai zgribulească, tânjind după căldura ademenitoare din aşternut – a primit deja semnalul: “Gata, la treabă!”. Ideal ar fi ca, înainte de a pleca de acasă, să faci şi 15-20 de minute de alergare uşoară, în aer liber. “Motoarele” ar fi, astfel, turate la maximum!

SĂ FIE LUMINĂ!

Ea îţi lipseşte cel mai mult, în sezonul alb. De aia şi eşti mai obosită, mai morocănoasă. Nu mai fi! Fă “băi” de lumină: dimineaţa coboară din autobuz cu o staţie mai înainte de serviciu şi mergi pe jos. Sau parchează autoturismul ceva mai departe, ca să faci cât mai mulţi paşi până la destinaţie. Iar după dejun, scoate nasul din birou – ieşi măcar zece minute la aer. Chiar dacă nu fumezi! Iar în week-end scoate-ţi pârleala: ia-ţi familia şi direcţia parc, sau derdeluş, sau încălecaţi bicicletele şi la drum (dacă nu mai este zăpadă mare)! Mai există o posibi-litate: să faci luminoterapie. La un cabinet medical specializat sau, mai la îndemână, la tine acasă. Dar trebuie să te dotezi cu o lampă specială (sfătuieşte-te cu medicul tău, când vrei să o procure). 30 de minute pe zi de expunere reglează perfect ritmurile biologice.

IA-ŢI ENERGIE DIN FARFURIE

Oricât ai vrea, nu-ţi mai poţi face plinul de legume şi fructe proaspete, ca astă vară – nu mai sunt atât de bune (fiind produse doar în sere), în schimb sunt (mult) mai scumpe. Iarna mâncăm, vrând-nevrând, mai multe grăsimi şi dulciuri. Slavă Domnului, nutriţioniştii nu ne mai trag de urechi, spun, şi ei, că este normal: aceste alimente au un efect reconfortant – le mâncăm cu plăcere şi creierul nostru fabrică dopamină (hormonul plăcerii). Evident, regula bunului simţ rămâne în vigoare: să alegem grăsimile şi dulciurile bune, sănătoase, şi să nu facem exces. Ca să nu ne plângem, la primăvară, că ne-am îngrăşat cu X kilograme şi că trebuie să ne schimbăm garderoba în vremuri de criză!

REMODELEAZĂ-ŢI MODUL DE VIAŢĂ

Cum te relaxezi, cum îneci gândurile gri? Cu o ţigară, şi o cafea, şi un pahar de vin? Şi de câte ori pe zi? Cam multe, de vreme ce tot obosită şi iritată eşti şi nu dormi bine noaptea! Excesele se plătesc, ştii. Achită-ţi nota de plată făcând şi ceva bun pentru trupul şi creierul tău: fă (mai mult) sport (măcar 30 de minute pe zi, ca să pui în mişcare endorfinele (hormonii plăcerii), mănâncă sănătos şi (cam) la aceleaşi ore, ia-ţi pauze de relaxare şi răsfăţ (oamenii mereu în priză nu mai au timp să fie fericiţi). Şi nu uita să faci dragoste în mod regulat.

RÂZI MULT ŞI BINE!

Se ştie deja de mult: când râdem din toată inima (nu doar un surâs strepezit în colţul gurii!), este stimulată secreţia de endorfine  – substanţe cu efect similar morfinei: alungă tensiunile şi provoacă euforie. În pauza de cafea, la serviciu, seara, cu prietenii, ba chiar şi acasă, cu familia, vorbeşte, vorbeşte, vorbeşte! De toate – şi bune, şi rele, ca să te descarci. Şi încheie, invariabil, cu subiecte care te binedispun. Îţi vin în ajutor şi industria cinematografică, şi beletristica, şi televiziunea – comedii spumoase, cărţi pline de umor, showuri tv ce te fac să te prăpădeşti de râs (unele chiar involuntar).

BUCURĂ-TE (ŞI) PENTRU CEILALŢI: FACE BINE LA MORAL

Oamenii generoşi, deschişi spre lume sunt mai fericiţi. Bucură-te pentru familia ta – soţ, copii, părinţi, unchi şi mătuşi, nepoţi şi verişoare -, pentru prieteni şi colegi, împărtăşteşte cu ei, din tot sufletul, satisfacţiile, succesele, împlinirile. Dacă tot sunt zilele scurte şi serile grăbite, adunaţi-vă, cât mai des, pentru a sărbători fiecare lucru bun din viaţa unuia sau altuia dintre voi. Nu trebuie să încărcaţi mesele cu bucate şi băutură, totul este să fiţi împreună, să povestiţi, să vă emoţionaţi, să râdeţi. O să plecaţi acasă mult mai senini şi mai optimişti.

RITUALURI DE RELAXARE

Cât de stresantă poate fi viaţa, în ge-neral, şi cât de scurtă ziua de iarnă, ca să nu găseşti timp pentru lucrurile care îţi înseninează sufletul? Să-ţi alinţi câinele, să îl scoţi afară, ca să vă bucuraţi împreună de zăpadă, să îţi toaletezi plantele, să stai 20 de minute în cada plină ochi cu apă caldă şi cu un “guler” de spumă parfumată, să rupi un ceas pentru o manichiură şi un coafat, să… Să te scuturi de stres, de mohoreală, şi să vezi viaţa aşa cum poate, foarte bine, să fie: în roz.

ÎNVAŢĂ LECŢIA DE OPTIMISM. ŞI RECAPITULEAZ-O DES

Primul pas: să devii conştientă de gândurile negre care îţi dau târcoale. Al doilea pas: să le alungi cu înverşunare. Al treilea pas: fă lista lucrurilor bune şi frumoase din viaţa ta – ai să vezi că este mult mai lungă decât lista care îţi alimentează gândurile sumbre. Fă-ţi un obicei ca, în fiecare seară, înainte de culcare, să rememorezi momentele plăcute din zi, realizările, şi nu necazurile. Al patrulea pas: şi lista calităţilor pe care le ai. O găseşti prea scurtă? Cere ajutorul familiei şi al prietenilor: să-ţi dea, fiecare, propria listă. O vei completa rapid pe a ta. Pasul cinci: acceptă-ţi punctele slabe şi eşecurile – nu eşti perfectă, nimeni nu este. Şi, în definitiv, perfecţiunea este plicticoasă!

SAVUREAZĂ CLIPA

Nu mai sta tot timpul încrâncenată pe tastatura computerului, pe fila 13 a dosarului în lucru, pe pasul maşinii de cusut etc.! Aruncă o privire: prin geam străbate o rază de soare; copacii de peste drum schiţează siluete elegante, pudrate cu nea; doi copii se bulgăresc ţipând de mama focului; la biroul de alături, colega ta afişează, fără să ştie, un zâmbet de beatitudine – precis se gândeşte la iubitul ei. Cum să nu zâmbeşti şi tu, involuntar? Cum să nu ţi se încălzească sufletul? Totul este să spargi rutina!

SOMNUL DE NOAPTE SE PREGĂTEŞTE DE CU ZI

Când se apropie ora de culcare, aplică o strategie contrară celei de dimineaţă: atunci a trebuit să “turezi motoarele”, să le încălzeşti; acum trebuie să ajuţi termostatul central să-şi reducă ritmul, ca să te rela-
xezi şi să dormi bine. O cină frugală, un duş cald, câteva minute în faţa televizorului, urmărind o emisiune relaxantă sau o comedie (vezi să nu te capteze prea tare şi să nu te mai poţi dezlipi din faţa ecranului până după miezul nopţii!), câteva pagini dintr-o lectură plăcută garantează, de regulă, un somn odihnitor. Dar trebuie să mai ştii ceva: somnul de noapte se pregăteşte… de cu zi. Nu consuma băuturi excitante (cafea, ceai negru, alcool, răcoritoare pe bază de cafeină etc.) după ora 15.00! Ele îşi vor face efectul maxim (energizant) după circa opt ore. 15.00 + 8 = fix ora la care, teoretic, ar trebui să te culci. “Teoretic” pentru că ideea somnului la oră fixă, seară de seară, a cam apus. Medicii recomandă, mai nou, să mergem la culcare de îndată ce ni s-a făcut somn (pleoapele sunt grele, caşti). Altfel va trebui să aşteptăm următorul “val”, care vine abia peste o oră – o oră şi jumătate… Lucrul cel mai important este să te scoli zilnic la aceeaşi oră, pentru ca organismul şi sistemul tău nervos să se deprindă cu un anumit ritm. Nici în week-end nu este bine să dormi mai mult, pentru că dai peste cap tot sistemul.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

INNA, apariție hot pe coperta revistei Unica iulie 2019

INNA, apariție hot pe coperta revistei Unica iulie 2019