Învaţă să respiri corect!

De Erika Chivu pe 09 septembrie 2010

Să respiri pare a fi atât de simplu încât ai crede că e imposibil să o faci greşit. Şi totuşi, mulţi dintre noi respiră greşit, iar urmările nu întârzie să apară.
Respirăm continuu din primul şi până în ultimul moment al vieţii. Ai zice că nimic nu e mai simplu decât să respiri. Ei bine, nu e chiar aşa. Să respiri este o artă, iar cei care nu o stăpânesc au de suferit.

De ce respirăm greşit şi care sunt urmările

 
Toţi ne naştem cu capacitatea de a respira corect, aşa încât organismul să aibă parte de tot oxigenul necesar. Dar cu vârsta căpătam obiceiuri proaste. De ce ajungem să respirăm greşit? Vinovaţii sunt stresul, viteza în care trăim, postura greşită, hainele strâmte, fumatul, alimentaţia greşită care duce la hipertensiune, poluarea, cu alte cuvinte stilul de viaţă modern. Acesta ne taie repiraţia la propriu…

Dar principalul vinovat rămâne sedentarismul. Specialiştii citaţi de mensjournal.com spun că până acum 100 de ani oamenii respirau mai bine fiindcă munca fizică pe care o făceau îi forţa să-şi folosească diafragma – muşchiul subţire care separă abdomenul de torace.

Astăzi, când ne petrecem timpul mai mult în faţa calculatorului, folosim pentru respiraţie muşchii intercostali care sunt mai slabi, deci respiraţia este incompletă, deşi ne asigură supravieţuirea.

Respiraţia rapidă şi superficială a omului modern face ca organismul să primească mai puţin oxigen decât ar avea nevoie. Se estimează că folosim cam o treime din capacitatea naturală a plămânilor noştri. Chiar dacă organismul nostru reuşeşte să supravieţuiască şi aşa, asta nu înseamnă că îi este bine.

Când nu primeşti oxigenul necesar te alegi cu insomnii, depresii, oboseală cronică, stări de moleşeală, lipsă de energie, digestie proastă, rezistenţă scăzută la efort. Dacă la sală observi că oboseşti mult mai repede decât restul colegilor este posibil să fie din cauza respiraţiei greşite. O respiraţie corectă îţi măreşte performanţele şi îţi permite să măreşti perioada de timp pe care se întinde antrenamentul.

Cum să respiri corect

 
Respiraţia superficială şi rapidă pe care o au mulţi dintre noi trebuie încocuită cu o respiraţie profundă şi rară, care măreşte concentraţia de oxigen în celule. Conform specialiştilor, 10 respiraţii profunde pe minut – în loc de 15-18 respiraţii superficiale – ne oferă tot oxigenul de care avem nevoie.

Studiile au arătat că o respiraţie lentă are mai multe beneficii: calmează durerea, te ajută să te relaxezi, îmbunătăţeşte digestia, întăreşte sistemul imunitar, contribuie la o digestie mai bună, măreşte capacitatea plămânilor şi rezistenţa la efort.

Ca să respiri corect trebuie să-ţi foloseşti diafragma şi să simţi cum se umflă abdomenul, nu pieptul.

Exerciţiu de respiraţie corectă

 
Întinde-te pe podea cu faţa în sus şi spatele drept. Pune o mână pe abdomen şi cealaltă pe piept. Inspiră adânc pe nas, numărând până la cinci. Dacă inspiri corect ar trebui să simţi cum se ridică mâna de pe abdomen, pe când cea de pe piept rămâne nemişcată. Ţine respiraţia timp de o secundă, apoi expiră cât mai lent – ar trebui să simţi cum se lasă în jos mâna de pe abdomen. Această expiraţie lentă este partea cea mai importantă fiindcă are cele mai multe beneficii.

După o secundă de pauză repetă. În total, ar trebui să faci patru astfel de respiraţii profunde.

Exersează de câteva ori şi vei reuşi apoi să respiri corect fără să stai întinsă şi fără să ţii mâna pe abdomen. Respiră de câteva ori pe zi folosind această tehnică. Este utilă mai ales în situaţiile stresante în care ai nevoie să te relaxezi rapid ca să te poţi concentra la maxim.

Foto: Shutterstock

Uranus, planeta marilor schimbări, intră în Taur pentru următorii 8 ani

Uranus, planeta marilor schimbări, intră în Taur pentru următorii 8 ani