Cum se tratează constipaţia

De Erika Chivu pe 16 septembrie 2010

Urmare a stilului de viaţă greşit, constipaţia poate fi combătută prin schimbări simple ce ţin de alimentaţie. Află care sunt acestea şi de ce nu stun bune laxativele.

De unde ştii că eşti constipată

E destul de greu să defineşti normalitatea în ce priveşte tranzitul intestinal, aşa că multe persoane pot suferi o viaţă întreagă de constipaţie fără să-şi dea seama. Ideal ar fi să ai scaun zilnic, dar dacă se întâmplă mai rar nu înseamnă musai că eşti constipată.

În general, se poate vorbi de constipaţie dacă ai mai puţin de trei scaune pe săptămână. Dar în general poţi să spui că eşti constipată atunci când apare disconfortul: balonare, dureri, scaune cu consistenţă dură care se elimină cu greutate, flatulenţă etc.   

De ce nu e bine să iei laxative

Când ai o asemenea problemă, probabil că primul gând este să iei un laxativ. Este o soluţie bună pentru moment dacă te simţi inconfortabil sau ai dureri. Poţi să apelezi la laxative şi dacă în cazul tău constipaţia este o întâmplare, de exemplu dacă timp de câteva zile ai fost nevoită să-ţi schimbi alimentaţia, mâncând mai puţine fibre.

În schimb, pentru constipaţia cronică sau de lungă durată, laxativele nu sunt o soluţie. În primul rând pentru că ele nu tratează cauza şi în al doilea rând pentru că pot produce o complicaţie supranumită „sindromul colonului leneş”.

Colonul devine dependent de medicamente şi nu mai ştie cum să funcţioneze în lipsa lor. Cu alte cuvinte, constipaţia se înrăutăţeşte. În plus, laxativele împiedică absorbţia anumitor nutrienţi şi afectează tractul intestinal. Pot provoca balonare, diaree şi deshidratare.

De ce sunt importante fibrele

Pentru că tranzitul intestinal depinde în mare măsură de alimentaţie, schimbarea obiceiurilor alimentare ar trebui să vindece, măcar în parte, constipaţia.

Cel mai important element: fibrele, acea parte a plantelor care nu poate fi digerată. Pentru combaterea constipaţiei sunt utile fibrele insolubile, care trec prin tractul digestiv aproape intacte. Pentru că absorb multă apă fac scaunul mai moale, mai voluminos, deci mai uşor de eliminat.

Le găseşti în coaja fructelor şi legumelor, tărâţe de grâu, cereale integrale, seminţe şi nuci. O lingură de tărâţe luată cu un pahar mare de apă ar putea fi un bun remediu împotriva constipaţiei.

Există şi fibre solubile care fermentează în colon şi încetinesc digestia, ajutând organismul să absoarbă mai multe elemente nutritive din mâncare. Şi ele joacă rolul lor în alimentaţie dar nu sunt atât de eficiente împotriva constipaţiei.

Fibrele solubile se găsesc în seminţe de in, ovăz, fasole uscată, fructe şi legume.
Din păcate, alimentaţia de tip vestic, bazată pe carne şi pâine albă este foarte săracă în fibre, de unde şi numărul mare al celor care suferă de constipaţie. Specialiştii cred că un consum adecvat de fibre ar putea preveni multe din bolile secolului nostru: boli de inimă, diabet, obezitate şi unele tipuri de cancer.  

Află în pagina următoare de ce e important să bei apă şi când trebuie să mergi la medic!

Citeşte continuarea pe pagina următoare: 1 2

Uranus, planeta marilor schimbări, intră în Taur pentru următorii 8 ani

Uranus, planeta marilor schimbări, intră în Taur pentru următorii 8 ani