Obsesia siluetei duce la osteoporoză

De Erika Chivu pe 06 ianuarie 2010

Tinerele care ţin diete repetate îşi pun în pericol oasele, care devin mai puţin rezistente şi predispuse la osteoporoză, avertizează cercetătorii britanici. Grăsimea corporală este în …
… strânsă legătură cu sănătatea oaselor, mai ales la fete, arată un studiu de lungă durată prezentat de site-ul Daily Mail. Medicii atrag atenţia că încercările disperate de a obţine o siluetă perfectă afectează oasele fetelor, care sunt mai predispuse fracturilor şi osteoporozei.

La studiu au participat peste 4000 de tineri în vârsta de 15 ani. Li s-a măsurat forma şi densitatea osoasă, precum şi procentul de grăsime corporală şi s-a constatat că cei slabi aveau oase mai sensibile, această legătură fiind mai strânsă în cazul fetelor decât al băieţilor.

O creştere cu 5 kilograme a greutăţii este asociată cu o creştere de opt procente a densităţii osoase la nivelul picioarelor, spun britanicii.

Oasele puternice se contruiesc în adolescenţă, iar densitatea creşte uşor şi după 20 de ani, însă după 35 de ani, ea începe să scadă, ca parte a procesului normal de îmbătrânire.

De aceea este important ca, în adolescenţă, fetele să aibă o alimentaţie bogată în calciu, care să le asigure oase puternice şi bine dezvoltate. Dacă acumulezi masă osoasă în adolescenţă vei putea pierde din ea mai târziu, fără a ajunge la osteoporoză.  

S-ar putea spune că o alimentaţie sănătoasă, bogată în calciu este ca o investiţie în propriul viitor.

Acest lucru este cu atât mai important la femei pentru că, odată cu menopauza, ele au mai multe şanse decât bărbaţii să sufere de osteoporoză şi fracturi grave.

Din păcate, obsesia siluetei perfecte şi presiunea la care sunt supuse adolescentele stau în calea sănătăţii lor.

Studiile au arătat deja că majoritatea adolescentelor nu au o alimentaţie potrivită, nivelul de calciu şi vitamina D fiind cu 20% mai mic decât cel recomandat. Fetele nu se dau în vânt nici după exerciţii, iar oasele puternice au nevoie de exerciţii solicitante, precum alergarea sau săriturile.

Medicii avertizează că o adolescentă are nevoie de 1300 mg de calciu pe zi. După 20 de ani ajung şi 1000 mg. Poate că pare mult, însă un singur pahar de lapte (250 ml) conţine în jur de 300 mg calciu.

Nu trebuie neglijate nici alte surse, la fel de importante. Migdalele, broccoli, spanacul, conservele de peşte cu oase, soia şi legumele cu frunze verde închis sunt, de asemenea, bogate în calciu.

Cele care, din diferite motive, nu pot consuma aceste alimente trebuie să ceară sfatul medicului de familie cu privire la alegerea unui supliment cu calciu.

După cum ştim cu toţii, nu trebuie neglijată vitamina D, care joacă un rol important în absorbţia calciului. Pentru a nu duce lipsă trebuie să consumi peşte gras, galbenuş de ou şi să nu fugi de soare.

La toate vârstele, dar mai ales în adolescenţă, activitatea fizică contribuie la construirea unor oase puternice. Trebuie combinate exerciţiile de forţă, care „lucrează” oasele din partea superioară a corpului, cu exerciţiile cardio (alergare, mers pe jos, sărituri), care asigură sănătatea oaselor din partea de jos a corpului (picioare, şolduri, coloană).

Şi alte aspecte ale stilului de viaţă contează la fel de mult. Fumatul scade nivelul estrogenului, favorizând osteoporoza, iar alcoolul reduce absorbţia calciului la nivelul intestinului.

Foto: Shutterstock

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"