Interviu Gheorghe Racaru – director general Blue Air

De Unica.ro pe 27 aprilie 2009
Domnule Racaru, cum a luat nastere compania Blue Air?

Ideea apartine lui Nelu Iordache, ac]ionarul majoritar al companiei. In mai 2004 m-a intrebat daca nu vreau sa ma implic. Am facut un plan de …
Domnule Racaru, cum a luat nastere compania Blue Air?

Ideea apartine lui Nelu Iordache, ac]ionarul majoritar al companiei. In mai 2004 m-a intrebat daca nu vreau sa ma implic. Am facut un plan de afaceri, o proiectie pe trei ani care continea costuri, venituri si eforturi financiare de inceput, iar el a fost de acord. In prima faza a insemnat un contract de consultanta, care ma conditiona ca pana in octombrie compania sa fie infiintata, din punct de vedere al documentatiei. A fost un timp foarte scurt, de obicei ia de la sase luni in sus numai aprobarea manualelor care se depun la autoritate. Am obtinut aprobarea la timp si am inceput sa vindem bilete.

De ce o companie low cost ?

Eu am tintit in primul rand persoanele care plecau la munca in strainatate. Ideea a fost sa luam acest segment de la cei care ii transportau cu autocarele. Noi nu voiam sa intram in competitie, ci sa atragem potentiali clienti care nu folosisera niciodata avionul ca mijloc de transport. Am vrut sa le asiguram aceasta posibilitate la un tarif decent. A doua tinta era zona turistica, grupuri de turisti organizate plus organizarea de curse charter, adica vanzarea intregii capacitati a avionului catre o agentie de turism, la ora de zbor.

Cat de greu a fost sa formati echipajul?

Ideea pe care am avut-o si am evidentiat-o inca din business plan a fost sa pornim cu avioane Boeing 737. Taromul avea aceste avioane inca din 1993, deci era o potentiala sursa de personal calificat, situatie care ne reducea dramatic costurile de inceput, cel putin pe zona tehnica si cea a personalului navigant. Tarom facuse un program de restructurare cu pensionare anticipata a personalului navigant. Astfel am beneficiat de personal calificat deja pensionat, instructori, oameni de valoare, care stateau acasa sau lucrau la alte companii, prin Tunisia si Maroc. Echipajul unui avion este format din doi piloti si insotitorii de zbor, al caror numar variaza in functie d ecapacitatea avionului. De obicei intre trei si cinci. Initial am pornit cu opt echipaje, in jur de 20 de piloti. In privinta insotitorilor de bord am avut suportul unor doamne pensionate de la Tarom, care ne-au ajutat sa calificam si sa antrenam actualele insotitoare de bord, copii tineri care terminasera scoala teoretica in cadrul Scolii Superioare de Aviatie.

Cu cati angajati ati pornit?

Am pornit cu 70 de de oameni, acum suntem aproape 700. Am crescut atat de mult pentru ca am construit in cadrul companiei si o firma care se ocupa de serviciile pe aeroport: chek in, transport bagaje, folosire utilaje pe pista etc. Ei sunt 28% din numarul de angajati.

Cate avioane au fost la inceput si care a fost evolutia curselor?

La inceput au fost doua avioane Boeing 737, seria 300. Primul zbor a fost pe 13 decembrie 2004, la Timisoara. Avionul a fost plin pe jumatate, dar eram noi pe piata. Am mentinut cursele interne pana in primavara, apoi am ramas doar pe cele externe. Am inceput cu Lion, Bergamo (Milano), Reus (Barcelona), apoi au urmat Roma, Istambul, Barcelona, Madrid, Valencia. In ianuarie 2005 faceam patru curse pe zi. Acum avem minim 14-16 curse pe zi, iar cateodata chiar mai multe, in functie de perioada anului in care ne aflam. Cele doua avioane sunt acum opt, Boeing 737, atat seriile clasice 300 si 400 cat si trei avioane din generatia noua, seria 800, cu o capacitate de 189 de locuri. Acestea din urma sunt foarte prietenoase cu mediul, adica au un grad mic de emisie de CO2, iar consumul de combustibiul pe pasager este mai mic.

Care au fost momentele dificile?

Momente dificile sunt tot timpul, nu poti spune ca te plictisesti. Am avut probleme din punct de vedere tehnic, dar mnu au fost situatii de criza, au fost lucruri marunte, precum pasari care au intrat in motor la decolare, piese care trebuie schimbate. Din punct de vedere financiar insa, anul trecut a fost cel mai dificil, din cauza pretului la petrol care a explodat. Daca acum platim putin peste 400 de dolari pe tona de petrol, in 2008 plateam 1300. Pe plan mondial au existat companii care nu au rezistat si au oprit operarea. Noi am reusit sa facem fata, am avut sprijin din partea partenerilor de afaceri, am intarziat cateva plati la aeroporturi sau la avioanele cumparate in leasing, ca sa putem supravietui.
Pe langa petrol am avut si alte iesiri de cash. Am semnat doua contracte cu Boeing de achizitionare a cinci avioane noi, pe langa cele opt deja existente. Desi livrarea lor se va face in 2012-2013, noi tot a trebuit sa dam un avans. Am achizionat si in leasing avioane din generatie noua, care au alte costuri din punct de vedere al ratelor la chirie. Daca o chirie pentru un avion 737 variaza intre 150.000 – 180.000 de dolari pe luna, cea pentru avioanele din seria 800 este peste 300.000 de dolari pe luna. Iar conform practicilor internationale, pentru fiecare avion inchiriat se depune o suma de minim trei rate lunare. Deci poate costa un milion de dolari numai depozitul de garantie. Anul trecut a fost crunt, de abia acum incepem sa ne revenim.

Care au fost momentele de succes?

In fiecare an, estimarile noastre din bussiness plan au fost depasite, dar anul 2006 a fost cel in care am trecut pe profit . Anual am dublat numarul de pasageri: pentru 2005 estimam 180.000 de pasageri si am inchis anul cu 220.000, in 2006 am transportat 440.000 de persoane, iar anul urmator 910.000. Am inchis 2008 cu 1.200.000 de pasageri, iar pentru anul acesta estimam 1.800.000. Realizarile exista in primul rand datorita oamenilor din companie. Sunt foarte multumit de toti.

De ce sa alegi Blue Air?

Pentru ca Blue Air are un nivel tarifar care asigura confortul din punct de vedere financiar pentru potentialii clienti. Este o companie care a aratat siguranta, personalul este activ, politicos, respecta reglementarile in vigoare si nu in ultimul rand este o companie romaneasca. Romania are o istorie in aviatie cu care foarte putine tari din lume se pot mandri: Vlaicu, Traian Vuia, Coanda care a construit primul avion cu reactie in 1910.

Sufleteste vorbind, ce inseamna Blue Air pentru dumneavostra?

Eu initial am vrut sa dau la Comert exterior sau la Silvicultura, dar un anunt din ziar m-a adus in aviatie. Initial nu a fost o dragoste, dar apoi a fost viata mea. Am deschis ochii in aviatie, iar daca ar fi sa aleg din nou, as alege la fel. In primul rand, ca pilot ai aceasta satisfactie sa conduci un avion, sa ai responsabilitatea a 100 de persoane. Apoi, mi se pare fantastic sa smulgi un avion de pe pamant, sa fii liber in aer. Blue Air, popular spus, e copilul meu, e o mare satisfactie sa construiesc ceva de la zero.

Carol, fiul lui Șerban Ionescu și al Magdei Catone, este la fel de talentat ca părinții săi

Carol, fiul lui Șerban Ionescu și al Magdei Catone, este la fel de talentat ca părinții săi