Insomnia de Sărbători

De Erika Chivu pe 23 decembrie 2009

De Sărbători, programul este mai relaxat, nu mai ai ore fixe de culcare şi trezire, mănânci mai mult, bei mai mult, poate chiar eşti nevoită să dormi într-un pat străin.
Nu e de mirare că mulţi dintre noi devin insomniaci, chiar dacă, de obicei, nu au această problemă. 

Cum poţi să-l aduci pe Moş Ene pe la genele tale, când el nu vrea să vină? Încearcă să ai un stil de viaţă cât mai apropiat de cel normal.

Ultima masă, cu două ore înainte de culcare

Mesele mari şi bogate fac parte din „tradiţia” Crăciunului. Îţi dau dureri de stomac şi alte neplăceri reunite sub numele de „indigestie”, la orice oră din zi, dar sunt cu atât mai periculoase seara.

După o masă bogată creşte glicemia, ceea ce înseamnă că organismul tău are mai multă energie, pe care ar prefera să o consume, când tu decizi că e ora de culcare. Aşa se face că te simţi neliniştită şi nu poţi să adormi cu niciun chip, chiar dacă eşti obosită după o zi plină.

Ca să nu păţeşti aşa ceva, ia ultima masă a zilei cu cel puţin două ore înainte de culcare. Iar dacă ţii neapărat să mai iei o gustare înainte să te urci în pat, preferă mâncărurile fără carbohidraţi (pâine, dulciuri, cereale, etc.)

Alcool, cu o oră înainte de culare

Alcoolul, în cantităţi mai mici sau mai mari, face şi el parte din tradiţia sărbătorilor. În primă fază, alcoolul are un efect stimulant, deci nu trebuie consumat chiar înainte de culcare. Dar, în scurt timp, îţi dă o senzaţie de moleşeală, ceea ce te face să adormi mai repede.

Însă, spun studiile, alcoolul consumat cu oră înainte de culcare poate să te afecteze în a doua jumătate a nopţii: este posibil să te trezeşti des, să suferi de apnee în somn şi să sforăi, chiar dacă nu ai acest obicei.

Trebuie să se abţină de la orice băutură alcoolică cei care iau somnifere.

Fără stres de sărbători

Stresul sărbătorilor este o problemă reală pentru mulţi dintre noi. Schimbări de program, griji financiare, petreceri de pregătit, cadouri de cumpărat… se adună multe probleme care îţi pot strica liniştea. Iar stresul, indiferent de motivele lui sau de perioada anului, duce la secreţia unor hormoni care îţi dau o stare de alertă şi energie, stare menită să te ajute la ieşirea din impas.

Evident, în această situaţie îţi va fi aproape imposibil să adormi, dacă nu iei măsuri ca să te relaxezi. Cu câteva ore înainte de culcare, încearcă să nu te mai gândeşti la ce te aşteaptă în următoarele zile, bea un ceai, citeşte o carte sau fă o baie caldă. Orice activitate care te relaxează este binevenită.

Un program fix

Este aproape imposibil să-ţi păstrezi programul strict dintr-o săptămână normală. Totuşi, dacă vrei să scapi de insomnie, încearcă să-ţi păstrezi, măcar în mare, orarul unei zile normale. Ajunge să mergi la culcare la o oră cât mai apropiată de cea normală, căci aşa vei reuşi să te trezeşti devreme şi totul va rămâne în limitele normale.

Pe cât posibil, urmează programul tău obişnuit, altfel vei rămâne în urmă cu somnul şi după ce trec sărbătorile.

Un mediu confortabil

Mulţi dintre noi vor pleca de acasă, fie la rude, fie în vacanţă, deci vor dormi într-un pat străin. Dacă nu poţi să dormi într-un mediu necunoscut, încearcă să-l faci un pic mai „prietenos”, aducând cu tine obiecte familiare: lenjerie de pat, pătură, pijamale, lampadar, pernă, etc. Aşa îţi „păcăleşti” creierul şi ai toate şansele să te simţi confortabil, deşi nu eşti în dormitorul tău.

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"