FRUCTELE, bune şi pentru diabetici

De Libertatea pentru femei pe 05 august 2013

Chiar dacă intră în categoria „dulciuri”, fructele sunt permise în diabet. Totul e să le alegi pe cele bune şi să le consumi cu măsură. Care sunt acestea şi la cât trebuie limitate, ne spune medicul specialist.
Alimentaţia este cel mai important criteriu de menţinere a greutăţii şi a formei fizice, dar mai ales a sănătăţii. Persoanele care au diabet zaharat (atât tip 1, cât şi tip 2) ar trebui să consume fructe într-o dietă echilibrată.
„Se constituie astfel premisa unui aport de vitamine şi fibre, necesar şi unui astfel de pacient”, spune dr. Ciprian Constantin. „Sunt recomandate mai ales fructele cu un conţinut mic în carbohidraţi: pepene verde, căpşuni, fragi, avocado, pepene galben, grepfrut, lămâi, corcoduşe, cireşe de mai, mandarine, caise, piersici, kiwi, mere, pere. Fructele, cu cât sunt mai coapte, cu atât înmagazinează mai multă fructoză şi au astfel mai mulţi carbohidraţi pe 100 g fruct. Se recomandă fructe pârguite, nu coapte. Cantitatea variază între 400 g-600 g fructe/zi, în funcţie de dieta recomandată.
Horoscop: Ce fructe te ajută să slăbeşti, în funcţie de zodie
Astfel, se pot consuma până la 700 g de pepene verde (cu aproximaţie 50 g carbohidraţi/zi doar din pepene), dar numai 400 g mandarine (pentru 40 g carbohidraţi/zi numai din mandarine). Este bine să fie mâncate fracţionat, deoarece fructoza se absoarbe repede, ridicând nivelul glicemiei. De aceea, e de preferat să fie repartizate pe parcursul întregii zile”, explică specialistul.

E permis orice fruct

Lista de produse care pot fi consumate este foarte variată. „O persoană care are diabet zaharat tip 1 şi care înţelege mecanismul de acţiune al tratamentului pe care îl urmează poate consuma inclusiv îngheţată, fructe confiate etc., alimente care sunt în mod uzual «interzise» de către medic”, spune dr. Constantin. „Interzicerea unor alimente se întâmplă mai ales pentru că timpul alocat educaţiei pentru terapia medicală nutriţională e foarte scurt şi pentru că nu toţi pacienţii înţeleg echilibrul între dietă – tratament – efort fizic, care ar trebui respectat de cei cu diabet zaharat, pentru prevenţia complicaţiilor secundare ale bolii, devastatoare”. Cu toate acestea, nu există fruct sau aliment interzis.

Reţine!

Regimul care poate conta în prevenirea diabetului zaharat se bazează mai ales pe fructe şi legume, controlul greutăţii, controlul circumferinţei abdominale şi pe exerciţiile fizice repetate. Există, inclusiv, o memorie metabolică a organismului, care este asociată efortului fizic făcut încă din copilărie/tinereţe, cu o şansă mai mică de dezvoltare a diabetului zaharat tip 2 la vârsta maturităţii. Menţinerea unei vieţi sănătoase include şi gestionarea stresului de zi cu zi, efortul fizic (care în multe cazuri este absent în totalitate din lipsa timpului sau din diverse alte motive), timpul alocat somnului, grija asupra consumului de alcool etc.

Andreea Berecleanu a dezvăluit care este secretul unei vieți de cuplu fericite

Andreea Berecleanu a dezvăluit care este secretul unei vieți de cuplu fericite