Exerciţii pentru o memorie mai bună

Acum 10 ani ştiam pe de rost numerele de telefon ale tuturor prietenelor. Astăzi, nu-l ştiu nici pe al meu. “Mi-am schimbat numărul recent”, le răspund celor care mă privesc miraţi…
… atunci când caut cartea de vizită să le dictez numărul de telefon. De fapt, l-am schimbat acum un an.

De vină nu e vârsta, ci comoditatea. De când avem la dispozitie atâtea şi atâtea ajutoare – calculator, computer, telefoane cu agendă, cărţi de vizită – memoria noastră nu mai e ce a fost cândva. Explicaţia oamenilor de ştiinţă e simplă: memoria funcţioneaza ca şi musculatura, în sensul că slăbeşte dacă nu e folosită.

Din fericire, chiar şi eu mai am şanse să-mi îmbunătăţesc memoria, dacă am grijă să o exersez în mod regulat.

Cum funcţioneaza memoria

Acesta e un mister chiar şi pentru oamenii de ştiinţă. Creierul uman, mai complex decât cel mai performant calculator, are încă multe mistere, iar memoria este unul din ele. Deocamdată se ştie că există memorie de scurtă durată şi memorie de lungă durată.

Cea de scurtă durată, sau memoria de lucru, intră în funcţiune atunci când reţii informaţii pentru nu mai mult de un minut. De exemplu, atunci când te uiţi pe o hârtie şi reţii un număr de telefon doar atât cât durează să-l formezi. După câteva secunde, informaţiile fie sunt şterse, fie trec în memoria de lungă durată.

Aceasta din urmă este atât explicită, cât şi implicită. Ca să apelezi la memoria explicită trebuie să faci un efort conştient, de exemplu când enumeri hainele cumpărate aseară sau când povesteşti cuiva ce ai văzut în vacanţă. Memoria implicită este mai degrabă subconştientă, cuprinzând acele informaţii care ne vin fără efort: cum să-ţi legi şireturile, cum să mergi pe bicicletă etc.

Atât memoria explicită, cât şi cea implicită se clasifică în mai multe alte tipuri de memorie, cum e cea semantică, episodică sau procedurală.

Citeşte mai multe despre cum funcţionează memoria.

Cum să-ţi îmbunătăţeşti memoria

Desigur, memoria pe care trebuie să o “lucrăm” este cea explicită. Dar pentru asta, avem nevoie de un creier antrenat, care e tot timpul în formă maximă. Iar la baza acestui antrenament ar trebui să stea noutatea şi schimbările, căci rutina este unul din cei mai mari duşmani ai creierului.

Secretul stă în lucrurile simple: iei mereu alt drum spre casă, pentru a-ţi stimula creierul cu noi imagini, citeşti cât mai mult, ca să-ţi exersezi imaginaţia, încerci mâncăruri exotice pentru noi stimuli senzoriali, înveţi o limbă străină, sau pur şi simplu schimbi modul cum acţionezi zi de zi.

Simplul fapt că mânuieşti aspiratorul cu mâna stângă sau te îmbraci cu ochii închişi reprezintă un exerciţiu foarte folositor pentru creier, care va fi nevoit să se adapteze la noile condiţii.

Foarte utile sunt şi exercitiile sau jocurile de memorie, gândire sau logică, inclusiv cele pe calculator care îţi cer să faci calcule simple sau să găseşti perechi de imagini identice. Găseşte-ţi timp din când în când pentru puzzleuri, integrame, rebusuri, sudoku, sah, rummy, tabinet, dame sau chiar Solitaire şi Free Cell.

Chiar şi jocurile banale pe care le jucam în copilărie sunt foarte utile – îţi mai aminteşti de Spânzurătoarea sau Ţomapant?  Orice lucru care îţi cere un efort de gândire reprezintă un exerciţiu util, aşa că invită-ţi prietenii la o şedinţă de jocuri care vă lucrează creierul şi vă distrează în acelaşi timp. Mizează în special pe acele jocuri care necesită un efort de memorie – Ţomapantul e ideal din acest punct de vedere. 

Dacă vrei rezultate rapide poţi să încerci şi tratamente pentru o memorie mai bună.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe unica.ro
Jurnalul.ro
Observator.tv
Eva.ro
Loading...
Recomandari
Evz.ro
Doctorul Zilei
Glamour
Elle
Sfatul Medicului
Viva.ro
Mai multe din Sănătate
Vă recomandăm: