Sosul de soia. Ce beneficii are și cum se folosește în bucătărie!

De Adina Zamfir, pe

Sosul de soia se obține din boabe de soia și de grâu lăsate la fermentat. El are un gust aparte, sărat, acrișor și cu totul deosebit de alte sosuri din bucătăria asiatică. Folosit de câteva mii de ani, sosul de soia este apreciat și pentru gustul lui, dar și pentru beneficiile pe care le are pentru sănătate!

Sosul de soia a devenit tot mai popular în ultimele două secole în America și Europa datorită gustului său profund, sărat, acidulat și ușor picant. El dă un gust mai savuros preparatelor cu orez și pește, alimentelor din carne, dar și legumelor la grătar.

Cum se pregătește sosul de soia tradițional

Sosul de soia. Ce beneficii are și cum se folosește în bucătărie!

Sosul de soia este folosit în bucătăria asiatică de câteva mii de ani. El a apărut în vestul Chinei, în timpul dinastiei Han și s-a răspândit destul de repede în Japonia, Coreea sau Taiwan. În prezent sosul de soia este nelipsit din bucătăria asiatică și câștigă tot mai mult teren și în bucătăria europeană.

În mod tradițional, sosul de soia este făcut dintr-o pastă din boabe de soia și boab de grâu, pusă la fermentat cu sare și diverse condimente piperate. Pentru gustul acrișor și acidulat se adaugă drojdie sau alți agenți de fermentare.

După ce se pregătește baza de fermentare, sosul de soia este lăsat la dospit între 5 și 8 luni, în funcție de rețetele fiecărui producător. În timpul fermentației, enzimele din drojdie acționează asupra proteinelor din soia și grâu, descompunându-le treptat în aminoacizi. Amidonul este transformat în zaharuri simple, apoi fermentat în acid lactic și alcool. După câteva luni, lichidul închis la culoare este strecurat, pasteurizat și îmbuteliat.

Sosurile de soia de calitate, obținute în mod natural, conțin doar ingredientele naturale: soia, grâu, sare și drojdii. Dar multe alte tipuri de sosuri din soia sunt obținute prin fermentații rapide și conțin diverse ingrediente sintetice între care coloranți și potențiatori de gust.

Ce proprietăți are sosul de soia

Dacă vrei să încerci sosul de soia, caută un produs de calitate, care menționează pe etichetă doar ingrediente naturale. Acest sos are un gust unic. Este sărat, picant, acrișor și chiar ușor amărui de la drojdie.

El combină mai multe gusturi, are și o tentă aspră, ușor acidulată care dă o savoare deosebită multor preparate pe bază de carne, orez, paste și legume. Se poate spune despre sosul de soia că are acel gust special umami, un echilibru între mai multe gusturi, care se potrivește bine cu mii de preparate de toate felurile.

1 lingură, aproximativ 15 ml de sos de soia fermentat în mod tradițional conține:

  • Calorii: 8
  • Glucide: 1 gr
  • Grasimi: 0
  • Proteine: 1 gr
  • Sodiu: 902 mg

Diverse tipuri de sosuri de soia

Sosul de soia. Ce beneficii are și cum se folosește în bucătărie!

Cunoscătorii fac diferența între sosurile de soia chinezești și cele japoneze.

Sosurile japoneze sunt koikuchi (cele închise la culoare) și usukuchi (cele mai deschise la culoare), primele fiind cel mai des utilizate.

Koikuchi au o culoare mai profundă și gust mai pregnant. Sunt folosite în marinate și sosuri pentru salate sau preparate de tip stir-fry.

Usukuchi sunt mai ușoare și mai lichide, au o aromă mai ușoară, dulceagă, datorită faptului că se adaugă mirin, un vin de orez dulce.

Sosul Tamari

Este un sos japonez obținut prin fermentarea pastei din boabe de soia. El a apărut în secolul al XVI-lea, ca derivat după obținerea pastei miso, pasta fermentată de soia. Are o culoare foarte închisă și un gust mai pătrunzător.

Sosul Shiro

Este un sosul alb de soia, un sos mai deschis la culoare, în compoziția căruia intră mai mult grâu decât soia. El are o aromă mai deschisă și mai ușoară și se folosește pentru cărnurile albe și pește.

Sosul Saishikomi

Este un sos de soia fermentat de două ori, are o aromă mai puternică decât Tamari.
În procesul de producție nu se folosește apă deloc, ci tot sos de soia gata preparat.

Sosuri de soia chinezești

Și în bucătăria chineză, se face diferența dintre sosurile light, adică mai lichide și deschise la culoare, și cele dark, adică mai vâscoase și mai condimentate.

Sosurile de soia light sunt cele mai frecvent folosite în preparatele asiatice și se adaugă în salate, legume, orez, pește și diverse supe.

Sosurile dark sunt fermentate mai mult timp, sunt mai vâscoase, dar mai puțin sărate. De multe ori, se adaugă melasă pentru a le conferi un gust mai dulce. Acestea sunt folosite adesea la gătit în preparatele care se fierb sau se pregătesc la cuptor.

Ce beneficii are pentru sănătate

Sosul de soia produs în mod tradițional este considerat un sos sănătos, care aduce un aport de săruri și aminoacizi benefici precum triptofanul, care contribuie la producerea serotoninei. Sosul de soia poate fi cumparat cu zeama de varză acră sau cu saramura românească de la murături.

În afară de faptul că are un procent ridicat de sare și nu este recomandat persoanelor care suferă cu rinichii, ficatul sau alte boli care presupun un regim fără sare, acest sos conține vitamina C, antioxidanți, enzime și acizi care stimulează imunitatea, digestia, circulația sângelui, dar și tonusul general al organismului.  

  • Contribuie la protejarea inimii și a vaselor de sânge;
  • îmbunătățește capacitatea organismului de a rezista la efort;
  • Ajută în diete și în curele de slabire;
  • contribuie la scăderea trigliceridelor;
  • ajută la retenția calciului în oase;
  • ajută digestia și mărește secreția de suc gastric
  • poate reduce simptomele alergice
  • are efect prebiotic asupra unor bacterii prietenoase din intestine
  • este o sursă de antioxidanți puternici, cu efect anticancerigen
  • poate stimula imunitatea și apărarea organismului
  • conține un procent semnificativ de acid folic și este recomandat și femeilor însărcinate

Cum se folosește în bucătărie

sosul-de-soia-in-bucatarie
În sosul de soia se pot adăuga roșii, ardei iuți, miere, mirodenii sau plante aromatice

Sosul de soia este folosit de mii de ani pentru a da savoare preparatelor sărate. El are acel gust umami care echilibrează, completează și sporește aroma și gustul de bază al preparatelor pe bază de carne, legume și orez.

Poate fi folosit în loc de sare și oțet în orice supă sau salată de legume.

Poate fi folosit pentru marinate pentru carnea de porc, de pasăre și de pește.

Se poate adăuga în vinegrete, maioneze și smântână pentru a obține un sos delicios în câteva secunde.

Gustul acestui sos se combină foarte bine cu piper, ghimbir, ceapă și usturoi.

Dar, în orice preparat l-ai folosi, trebuie să ții cont că este foarte sărat și să nu mai adaugi sare sau alte condimente pe bază de sare. De asemenea, trebuie folosit în cantități mici, doar pentru a spori gustul celorlalte ingrediente mai acre sau mai picante.

Iată câteva preparate la care sosul de soia adaugă un gust deosebit:

  • Salate si platouri de legume crude sau fierte;
  • Cartofi la cuptor;
  • Pui gatit la tigaie sau la cuptor, cu crusta de susan sau cu alte ingrediente;
  • Sushi;
  • Noodles;
  • Peste la cuptor;
  • Marinate;
  • Mancaruri cu orez;
  • Supe cu carne.

Curiozități despre sosul de soia

Numele în japoneză a sosului de soia – shoyu – a dat de fapt numele boabelor de soia!

Europenii au luat cunoștință de prepararea sosului de soia încă din anii 1600, în timp ce se dezvoltau relațiile comerciale dintre Olanda și Japonia.

Sosul de soia poate fi lăsat la fermentat timp de un an întreg, pentru un gust mai intens.  

Acest sos se folosește îndeosebi după ce principalele ingrediente au fost deja fierte sau prăjite, pentru a păstra mai bine aroma.

O lingură de sos de soia poate reprezenta 40% din necesarul de sare zilnic.

Există și sosuri de soia cu un conținut redus de sare de 50% care pot fi folosite de persoanele care nu au voie să mănânce prea sărat.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!