De ce mă trezesc obosită chiar dacă dorm mult?

Dormi suficient, şapte-opt ore pe noapte, poate şi mai mult şi totuşi te trezeşti obosită? Sau dormi mai mult ca de obicei, sperând să recuperezi ce ai pierdut în nopţile trecute şi totuşi…
… dimineaţa eşti mai obosită că niciodată?

Nu eşti singura. Oboseala care apare după o noapte de somn suficient este o problemă frecventă, ce poate avea urmări mai grave decât ai crede, în plan personal sau profesional.

Cauzele fizice

Dr. Emilia Ciomu, de la Laboratorul de Patologie a Somnului, care funcţionează în spitalul “Dr. Victor Babeş” ne-a explicat care ar putea fi cauzele unui somn neodihnitor.

Este vorba de cauze care determină fragmentarea somnului şi împiedică realizarea unei cantităţi suficiente de somn lent profund necesară recuperării cheltuielilor energetice din timpul zilei.

În această categorie, spune dr. Emilia Ciomu, intră sindromul de apnee în somn, sindromul de mişcare periodică a membrelor, hipersomnia idiopatică şi depresia.

Sindromul de apnee în somn, adesea asociat cu sforăitul, constă în întreruperea periodică a respiraţiei în timpul somnului. Pentru că nu mai respiri timp de câteva secunde te trezeşti brusc, uneori de multe ori pe noapte, fără ca măcar să ştii de ce. Drept urmare, de dimineaţă te simţi la fel de obosită ca seara, când te-ai culcat.

Sindromul de mişcare periodică a membrelor, care se suprapune, uneori, peste sindromul picioarelor neliniştite, constă în mişcarea repetată şi ritmică a mâinilor şi picioarelor în timpul somnului. Şi această afecţiune te poate trezi din somn, de mai multe ori pe noapte.

Hipersomnia idiopatică, spune dr. Ciomu, este o boală, de obicei moştenită, în care somnul nu pare să fie niciodată de ajuns. Poţi să dormi ore în şir şi, totuşi, te trezeşti obosită. Toate aceste afecţiuni, trebuie tratate cu ajutorul unui specialist în somnologie, care va indica tratamentul potrivit.

Tulburarea bioritmului

Specialistul mai spune că oboseala ce urmează unei nopţi de somn suficient se poate datora şi unei perturbări a ritmului circadian. Este o situaţie frecvent întâlnită la tineri, care nu ţin seama de reglatorii externi ai somnului şi se culcă prea tarziu, noaptea.

Despre tulburările bioritmului ne-a explicat şi Nicolae Avram Uşurelu, preşedintele Asociaţiei Române de Bioritm Integrat. Bioritmul, adică ciclurile biologice perioadice prin care trece organismul uman, este influenţat de factori biologici, genetici şi de mediu.

Când nu ai un somn normal în relaţie cu efortul depus şi cu stresul suportat, organismul este frustrat, iar această stare se manifestă prin somnolenţă. Eul lăuntric reacţioneaza atunci când nu-şi primeşte “drepturile”, spune specialistul în bioritmuri.

Bioritmul circadian este cel care influenţează cel mai mult somnul, spune şi medicul american Michael J. Breus, supranumit “doctorul somnului”. Ritmul circadian este acel ritm biologic dat de alternanţa zi-noapte, explică doctorul pentru Huffington Post.

Când dormi prea mult sau prea puţin, ritmul circadian este dereglat şi ajungi la situaţia în care ceasul tău intern intră în contradicţie cu timpul fizic. Aşa se explică somnolenţa, letargia şi oboseala pe care le resimţim chiar şi atunci când dormim foarte mult.

Ce ai de făcut pentru a evita astfel de situaţii? Cel mai important este un program regulat de somn: te culci şi te trezeşti la aceleaşi oră, în fiecare zi, inclusiv în week-end. Aşa reuşeşti o sincronizare între ceasul intern şi cel extern.   

Dr. Breus mai recomandă o “baie de soare” sau, cel puţin, de lumină puternică, dimineaţa, imediat după trezire. Această tehnică funcţionează ca un buton de “re-set”, care sincronizeaza cele două ceasuri, intern şi extern. Dacă te trezeşti dimineaţa şi corpul tău pur şi simplu nu vrea să funcţioneze, ieşi afară, la soare, timp de 10-15 minute şi fă puţină mişcare. Este o reţetă garantată pentru dimineţi pline de energie.

Foto: Shuttersotck

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe unica.ro
Eva.ro
Loading...
Recomandari
Evz.ro
Doctorul Zilei
Glamour
Elle
Sfatul Medicului
Viva.ro
Mai multe din Sănătate
Vă recomandăm: