Copilul meu nu vrea să mănânce

Alimentaţia copilului este un subiect sensibil pentru orice părinte, puţine mămici declarându-se mulţumite de ce şi cât mănâncă cei mici. Copiii preferă, adesea, să se joace în loc să…
… mănânce iar când, totuşi mănâncă, par să aibă o obsesie pentru anumite alimente, refuzându-le cu obstinaţie pe altele.

Aşa că părinţii încep să-şi facă griji pe bună dreptate. Dacă nu mănâncă suficient? Dacă îi lipsesc vitaminele? Dacă nu mai creşte cum trebuie? Şi astfel începe munca sisifică a părinţilor, convinşi că cel mic trebuie să mănânce cu orice preţ.

Este o tactică greşită, spun medicii. “Copilul nu trebuie forţat să mănâce, indiferent de vârsta lui. Dacă este forţat, poate dezvolta tulburări de alimentaţie, ajungându-se la anorexie sau, în sens invers, la obezitate”, ne-a spus Dr. Daniela Preoteasa, medic pediatru.

Şi totuşi, vezi că unii copii mănâncă mai mult sau mai bine decât al tău. De ce apar diferenţe? Dr. Preoteasa ne lămureşte: “Fiecare copil are metabolismul lui propriu cu necesităţile nutriţionale personale şi preferinţe proprii alimentare, în funcţie de plăcerea pentru anumite gusturi: acru, dulce, amar, sărat”.

Aşa se explică de ce unii fac “mofturi” la anumite alimente, pe când alţii mănâncă de toate.

Ţi se pare că refuză un aliment important, de exemplu legumele, care sunt pline de vitamine? Dacă ne gândim un pic, nici nouă nu prea ne plac legumele, darămite celor mici. Secretul este să ai răbdare şi să nu te dai bătută: “Alimentele refuzate trebuie scoase din meniul zilnic, putând fi reintroduse după o perioadă de timp” spune pediatrul.

Copiii ştiu mai bine decât noi să-şi asculte organismul. De obicei nu mănâncă dacă nu le e foame şi nici nu sunt capabili să sufere de foame, aşa că, atunci când au nevoie de mâncare, vor găsi un mod de a o cere.

Mulţi părinţi se plâng că cel mic mănâncă prea puţin. Dar cine ar putea spune cât este prea puţin sau prea mult pentru un copil, având în vedere că necesităţile lor diferă de ale noastre şi chiar de la un copil la altul?

Ideale pentru cei mici sunt mesele mici şi dese. Dr. Daniela Preoteasa recomandă cinci mese pe zi: trei mese principale şi două gustări. Mâncarea trebuie să fie diversificată, din toate grupele alimentare, iar între mese trebuie evitate acele alimente care strică pofta de mâncare. Bineînţeles că toate alimentele trebuie pregătite urmând regulile de igienă şi ar fi bine ca mâncarea să aibă un aspect şi un miros plăcut.

Medicul pediatru mai recomandă “respectarea ritualului de întâlnire cu familia şi aşezare la masă: atmosferă şi conversaţie plăcută, fără certuri, evitarea meselor luate în fugă”. Să nu uităm cât de mare este puterea exemplului. Mulţi copii mănâncă mai bine dacă stau la masă cu toată familia, pentru că încearcă să-i imite pe adulţii din jur.

Totuşi, cum putem şti dacă cei mici mănâncă suficient de bine? O vizită la pediatru va fi de mare ajutor. Medicul va evalua starea lui şi, dacă este cazul, îţi va face recomandările necesare.

Oricum “atâta timp cât copilul creşte şi se dezvoltă psihosomatic armonios, conform vârstei sale, regimul lui alimentar poate fi considerat adecvat” ne linişteşte dr. Preoteasa.
 
Alte sfaturi:

– În timpul mesei, închide televizorul sau aparatul de radio, care îi pot distrage atenţia de la mâncare.
– Nu ceda rugăminţilor lui de a-i pregăti altă mâncare decât cea care e deja pe masă. Copilul trebuie să mănânce ceea ce mănâncă toată familia.
– Nu folosi desertul ca recompensă dacă mănâncă tot sau ca pedeapsă dacă nu-şi termină mâncarea.
– Lasă-l să te ajute atunci când mergi la cumpărături sau când prepari masa.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe unica.ro
Jurnalul.ro
Observator.tv
Eva.ro
Loading...
Recomandari
Evz.ro
Doctorul Zilei
Glamour
Elle
Sfatul Medicului
Viva.ro
Mai multe din Sănătate
Vă recomandăm: