Atacul de panică – ce este şi cum îi faci faţa

De Lumea Femeilor pe 06 aprilie 2012

Unul din zece oameni poate suferi de un atac de panică, la un moment dat, în viaţă.
Fară să fie periculos din punct de vedere medical, acest acces nervos poate fi o experienţă neplăcută, ba chiar traumatizantă. Învaţă cum să reacţionezi!

Primele semne care anunţă că urmează să ai un atac de panică sunt: incapacitate respiratorie, accelerarea bătăilor inimii, durere în piept, leşin şi ţiuit. Dar cea mai comună reacţie este teama acută de moarte. Aceste accese durează doar câteva secunde, dar efectul lor poate persista până la o oră. Intensitatea sa maximă – spun specialiştii – se înregistrează în primele 20 de minute. Deşi nu este o afecţiune gravă, odată ce ai trecut printr-o experienţă de genul acesta, rămâi cu teama că se poate repeta oricând. Unul din motivele care provoacă aceste stări este excesul de adrenalină. Aceasta îţi face inima să pulseze mai repede şi dezvoltă teama care, la rândul ei, produce şi mai multă adrenalină. Pe sistemul bulgărelui de zăpadă, senzaţiile devin din ce în ce mai puternice, până când ajung insuportabile.

CUM SĂ LE FACI FAŢĂ:

1 Dacă simţi că te sufoci, fă-ţi un con din hârtie şi respiră prin el. Dacă nu ai hârtie la îndemână, fă-ţi palmele căuş. Vei avea tendinţa să respiri mai mult decât normal, de teamă să nu te asfixiezi. Continuă până simţi că ţi s-a stabilizat respiraţia. Pentru că, oricum, ai inspirat o cantitate mai mare de oxigen şi te simţi ameţită.

2 Schimbă-ţi modul de viaţă – fă exerciţii fizice în fiecare zi. În acest fel, vei arde adrenalina în exces. Evită alcoolul şi ţigările. Mănâncă regulat şi evită fastfood-urile şi băuturile carbogazoase.

3 Nu încerca să opreşti un atac de panică! Cu fiecare efort suplimentar vei mări nivelul de adrenalină. Mai degrabă, acceptă că această cascadă de temeri accelerate va veni, dar va şi dispărea în scurt timp.

4 Nu te închide în tine! Vorbeşte cu cineva de încredere despre problema ta. Simplul fapt de a conştientiza că ai o problemă este primul pas către rezolvarea ei.

5 Concentrează-te asupra unui detaliu exterior în timpul atacului de panică. Încearcă să asculţi muzică sau gândeşte-te la un moment extraordinar din viaţa ta.

6 Învaţă câteva tehnici de relaxare. Întinde-te pe spate şi închide ochii. Respiră uşor. Relaxează fiecare parte a corpului, puţin câte puţin, de la picioare spre cap. Lasă-ţi corpul greu şi mintea liberă. După 20 de minute, ridică-te, respiră adânc şi întinde-te.

7 Sentimentele tale nu sunt altceva decât semnele unui sistem nervos sensibil. Totul porneşte de la creier. Deci rezolvarea trebuie căutată tot aici. Obişnuieşte-te să gândeşti pozitiv şi să ai încredere în tine.

8 Nu te expune la stres inutil. Menajează-te, pentru că, în timpul unei crize, nimeni, în afară de tine, nu te poate ajuta.
Foto:Thinkstock

Șerban Copoț, mesaj după decesul tatălui: „Prețuiți-vă părinții cât îi aveți aproape”

Șerban Copoț, mesaj după decesul tatălui: „Prețuiți-vă părinții cât îi aveți aproape”